Deze kronieken gaan over merkwaardige gebeurtenissen die
wij, oftewel degenen die deze chaos proberen te ordenen, mee hebben mogen maken in de
laatste jaren.
De reden dat we er
nu een apart hoofdstuk aan wijden komt omdat er maar geen einde lijkt
te komen aan die gebeurtenissen. Telkens, op het moment
dat we er het minst op bedacht zijn gebeurt er wel weer
wat.
En als we er op menen te
mogen rekenen dan blijft het natuurlijk uit. Maar dat is eigenlijk ook niets
nieuws.
Het is enkel wel moeilijk
onderscheid maken tussen ervaringen die echt een mysterie zijn en ervaringen waarvoor
waarschijnlijk wel een of andere rationele verklaring te vinden
is.
Misschien komen de verhalen
wel voort uit een te grote fantasie, misschien scheppen we ons wel een
eigen werkelijkheid.
Maar dat is nu juist
eigenlijk waar het om gaat. Wat is werkelijk? Onze harde
realiteit?
Dat is maar één
werkelijkheid, en dan ook nog eentje die door de Indiërs ‘Maya’ wordt genoemd
.
Oftewel
illusie.
Verleden, heden en toekomst,
in onze realiteit bevinden die zich in de volgorde waarin ze zojuist
genoemd werden. Als men van de keuken naar de bank in de woonkamer loopt
dan bevindt het moment van aanwezigheid in de keuken zich in het
verleden als men halverwege is. En plaatsnemen op die bank
bevindt zich dan nog in de
toekomst.
Filmt men deze handeling
echter, en dan het liefst nog met een ouderwetse filmcamera, dan zal men
die beweging en dat tijdsverloop plaats kunnen laten vinden op het
filmdoek.
Men ziet dan iemand van de
keuken naar de bank in de woonkamer lopen en als die halverwege is dan is
de aanwezigheid in de keuken inderdaad in het verleden en het plaatsnemen
op de bank nog in de
toekomst.
Haalt men dan die film uit
de projector dan ziet men vele fotootjes van een beweging. De keuken, de
weg naar de woonkamer en uiteindelijk de bank. En het eindigt met dat men
iemand op die bank ziet zitten. Maar aan het begin van die hele rij ziet
men diezelfde nog steeds in de keuken. De aanwezigheid in de keuken en het
zitten op de bank bevinden zich op dat moment in een en dezelfde tijd op
een filmrol.
Zo moet men het volgens ons
ook zien met zekere werkelijkheden ....... en de
tijd.
Die bevinden zich naast elkaar, enkel op
een ander vlak. |