Kroniek van een bizarre ervaring buiten de
tijd
AD 2001
Het leven is mysterieuzer dan menigeen eigenlijk maar kan
bevroeden. Of misschien wel zou wensen.
We wensen nu eenmaal een vorm van
zekerheid.
“Weten waar je aan toe bent” kan men dat
noemen.
De mens is geneigd dat ver door te
voeren, zo ontstond er een dermate grote zucht naar enige zekerheid dat
maatschappijen daar een hoop geld mee konden
verdienen.
Verzekeringen. Om verzekerd te zijn
van……………….tja, van wat
eigenlijk?
Enige zekerheid, weten waar je aan toe
bent, is natuurlijk wel zo fijn. Al is het maar om te kunnen
overleven.
Om die reden begon de préhistorische
mens al iets van een tijdrekening bij te houden. Dagen waren niet zo
moeilijk. Die begonnen als het licht werd en hielden op bij het donker
worden.
Seizoenen bij houden had een groter nut.
Want er zijn nu eenmaal op zekere plaatsen seizoenen dat er nauwelijks aan
voedsel valt te komen en dan kan men maar beter wat op voorraad
hebben.
Naarmate de tijd vorderde wist men
steeds nauwkeuriger de tijd bij te
houden.
Wanneer men voor het eerst in staat zou
zijn de tijd op zo’n manier bij te houden als wij heden ten dage gewend
zijn, daar lopen de meningen over
uiteen.
Bewijzen zijn er niet direct voor,
althans niet dat soort bewijzen die men tegenwoordig zo graag wenst
voordat men iets voor zeker aan wil nemen, maar de Soemerische cultuur
gebruikte uiterst ‘toevallig’ al wel een getallenstelsel wat op 6 was
gebaseerd. In tegenstelling tot ons huidige decimale stelsel maar wel
volledig gelijk aan het stelsel waarmee wij uren en dagen
berekenen!
Dat is toch wel opmerkelijk te noemen,
als men nagaat dat met tien vingers rekenen er al bij ieder kind sinds
mensenheugenis wordt
ingegoten.
De oude Egyptische cultuur, die van de
bouwers der Piramiden, heeft waarschijnlijk ook een uiterst nauwkeurige
tijdrekening gekend.
En dan zijn die mysterieuze Maya’s er
ook nog. Dit midden-Amerikaanse Indianenvolk hadden een uiterst
gecompliceerde wijze van rekenen ontworpen waarmee ze de tijd vooruit
meenden te kunnen zien.
In een poging te weten waar men aan toe
zou zijn in de toekomst. Wat men kon
verwachten.
Tijd is zodoende reeds millennia uiterst
belangrijk voor de mens.
Tegenwoordig zegt men:”Tijd is
geld.”
En geld is belangrijk, dus tijd ook. Men
meent altijd tijd te kort te komen. Slapen is verspilling van tijd zegt
men.
Tja………………de mens is in staat zich een eigen werkelijkheid
te creëren. De introductiepagina van de Chaoskronieken, waarin diverse
scheppingsmythen aan de orde komen, vertelt daar reeds over.
Hoe er een werkelijkheid werd gedacht.
Maar dat wil nog niet zeggen dat dit dan
de enige werkelijkheid zou
zijn.
In theorie was dit ons al enige tijd
bekend, maar theorie is toch nog niet precies hetzelfde als
praktijk.
Wij zouden op een zeker moment volkomen
onverwacht met de praktijk worden geconfronteerd van iets waarover we in
theorie al
afwisten.
Het is dat verhaal wat we nu gaan
vertellen.
------------------------------------------------
------------------------------------------------
In de jaren negentig van de
vorige eeuw waren we al diep
in vele onderwerpen gedoken die men in deze chaos aan kronieken terug kan
vinden. Aan het einde van dat millennium waagden we ons er voor het eerst
aan wat op te gaan schrijven,
uit angst dat het anders weer in de chaos verloren zou
gaan.
Maar alles wat er in die chaotische periode
opgeschreven werd was gebaseerd op kennis die weer ergens anders vandaan
kwam. Het leek ons daarom wijs om ook eens zelf op onderzoek te
gaan op die plaatsen waarover
was geschreven, soms krijgt men een geheel ander ‘beeld’ als men op de plaats zelf is
geweest. Dan kan het een eigen ervaring worden in plaats van die van een
ander.
Dat bracht ons op diverse plaatsen rondom de Middellandse
zee. Die bron van menselijke beschaving.
Het betreft echter de reizen die we in het jaar
2001 zouden maken waar we het nu over gaan
hebben.
Want door die reizen, en zelf denken we dan vooral,
door de volgorde van die twee, zouden we iets mee gaan maken waarvoor niet
echt een rationele verklaring te vinden
lijkt.
Het jaar daarvoor waren we naar een belangrijke bron
van de Europese beschaving geweest, waar zelfs de naam van dat werelddeel
vandaan zou komen, namelijk het eiland
Kreta.
Lang voor onze jaartelling zou beginnen had daar een
beschaving van zeevaarders bestaan wat Columbus het schaamrood naar de
kaken had doen stijgen.
Die beschaving zou echter van het ene op het andere
moment volledig vernietigd
worden.
Meer over dit onderwerp vertelt het
Orakel ,
elders in de kronieken.
We kwamen op
Kreta veel aan de weet over de religieuze overtuigingen van deze
eerste Europeanen, waar zelfs de daar later arriverende
Grieken veel aan zouden ontlenen.. Dankzij de
opgravingen te Knossos ....
.jpg)
... onder andere uitgevoerd door sir Arthur Evans, kregen we een steeds duidelijker
beeld van hoe men in het Mediterrane bekken tegen het leven hier op aarde
had aangekeken, over de plaats van de mens in het grotere geheel,
en hoe men dit middels rituelen had proberen uit te
drukken.
Onze volgende reis werd hierdoor wel
duidelijk, we dienden naar die locatie toe te gaan waar men religie
als het ware scheen te hebben uitgevonden, oftewel
Israël.
Het jaar daarop was ons plan om eerst per vliegtuig
naar Israël te reizen en daar dan die plaatsen te bezoeken die op
zekere wijze van religieus belang waren geweest. En natuurlijk ook
doe plaatsen van ander geschiedkundig
belang.
De kust leek ons belangrijk omdat we daar dan
naar sporen konden zoeken van dat andere grote volk van
zeevaarders, de Feniciërs.
We hadden namelijk uitgevonden dat dit volk het
grootste deel van hun kennis over de zeeën enkel maar van de
bewoners van Kreta konden hebben geërfd. Want deze
eilandbewoners hadden aan de kust van Palestina eveneens
handelsnederzettingen gehad en hier hadden zij als ‘kaftor’ bekend gestaan. Gaza
herinnert hier nog aan.
Daarnaast wensten we om meerdere redenen de rots
Masada aan de Dode Zee te bezoeken. Meer over onze beweegredenen daartoe
is elders in de kronieken terug te vinden, in het omstreden
‘Jezus-Testament’.
En natuurlijk wilden we proberen de voetsporen
van Jezus en Maria Magdalena volgen, met een klein beetje de nadruk op die
laatste.
Jeruzalem, Olijfberg, Kana, Nazareth, meer van
Galilea………
Maar onze reisplannen gingen nog verder. Het was dat jaar
onze bedoeling om het kielzog van Maria dan nog verder te gaan volgen,
namelijk naar waar ze op een later tijdstip in haar leven toe
zou gaan reizen.
Want als er één ding is waar verschillende verhalen duidelijk over
willen zijn, dan is het wel dat Maria Magdalena na Jezus’ kruisiging op een gegeven moment
met een schip naar het zuiden van Frankrijk zou zijn gereisd. Samen met
een heel gezelschap, waar ze echter na aankomst niet bij zou
blijven.
.jpg)
Nu hadden we dat jaar niet de
mogelijkheid om, net als Maria, die reis vanuit Israël per schip af te
leggen. Wij moesten eerst met het vliegtuig terug naar

om van
daaruit dan met eigen vervoer naar de plaats toe te gaan waar Maria met
haar gezelschap het eerst voet op Europese bodem zou gaan zetten. Dat was
in Frankrijk in het plaatsje Saintes Maries de la Mer, aan de
monding van de rivier de Rhône. In de tijd van Maria, de eerste eeuw van onze
jaartelling, heette dat plaatsje echter nog Raetis en maakte
deel uit van het Romeinse
keizerrijk.
Vanaf het moment van haar aankomst daar
beginnen de verhalen over haar leven wat te verschillen. Ze zou het
evangelie onder de geromaniseerde burgers van Gallië hebben verkondigd en zich daarna
hebben teruggetrokken in een grot, ‘slechts getooid door heur
haar.’

Men zou er in de Middeleeuwen van overtuigd raken dat deze
grot zich in de Provence bevond, nabij het huidige St. Maximin la Ste
Baume in de Provence. Dit is dan ook een belangrijke bedevaartplaats
geworden waar men tot vandaag de dag nog op 22 Juli feesten ter ere van
Maria Magdalena viert.
Maar op een heel
andere plaats in dat zuiden van Frankrijk, namelijk in de Languedoc, is
men er waarschijnlijk nog veel langer van overtuigd geweest dat Maria daar naartoe door zou
zijn gereisd.. Er zijn vele kerken en plaatsen aan haar gewijd hier
en even zovele verhalen over haar
bekend.
.jpg)
Dit gebied zou altijd op een bijzondere wijze met het
vrouwelijke zijn omgesprongen, Bijzonder op die manier, dat het nogal
afweek van hoe men in de middeleeuwen doorgaans met vrouwen
omging.
Elders in de kronieken wordt daar wel nader op
ingegaan maar het volstaat nu om te zeggen dat wij grote interesse in dat
gebied hadden gekregen en besloten vanuit de havenplaats Stes Maries door
te reizen naar dit gebied.
Maar
zo kwamen we dus eerst
in les Saintes Maries de la Mer aan. Een modern plaatsje met een
jachthaven en een wel erg vreemd aandoende kerk, het lijkt eerder op een
vestingwerk dan een ‘Godshuis’.

Het is tegenwoordig een echte toeristenstad, met alles wat
daarbij hoort, maar er vallen wel direct een paar zaken op. En dat is
voornamelijk de winkeltjes met wel erg zigeunerachtige kleding. Dat
verraadt dan meteen dat de zigeuners van oudsher grote interesse in deze
plaats hebben. Met een duidelijke reden.
Het verhaal wil namelijk dat er bij het
eerste-eeuwse reisgezelschap van overzee

wat deze haven, die toen nog Raetis
heette, aandeed
zich niet enkel drie Maria’s zouden hebben bevonden maar
ook een ‘zwarte’ dienstmaagd die naar de naam Sarah luisterde. En deze
Sarah wordt nu juist door zigeuners beschouwd als één van hen in vroeger
dagen.
In het vestingachtige kerkje bevindt zich een
zogenaamde ‘zwarte Madonna’ ----een Mariabeeld met of zonder kind op
schoot waarvan het gezicht zwart of donkerbruin is----- en volgens de zigeuners zou dit een
afbeelding van Sarah zijn die één van hen was..
Het is de
gewoonte dat de zigeuners dit beeld in de maand mei ieder jaar met groot
vertoon naar de zee dragen en haar even ritueel
onderdompelen.
.jpg)
De vrouw en het water. Het mag dan nu wel
een katholiek ritueel zijn, het verraadt echter grote
‘heidense’ invloeden. Neem nu bijvoorbeeld
Afrodite------ ook weer zo’n Griekse godin met Kretenzische Minoïsche
‘roots’, want zij zou op wonderbaarlijke wijze zijn verwekt nadat haar
vader, Uranus, werd ‘ontmand’ door de god Kronos----- Afrodite werd vrijwel altijd
uitgebeeld met een schelp omdat zij uit het water zou zijn gekomen, bij
Cyprus.

De naam Maria, afgeleid van het Hebreeuwse
Miriam, betekent overigens
‘bittere, zilte traan’.
De mens verbindt het vrouwelijke
namelijk al heel erg lang aan het element water. En daar zijn
verschillende mogelijke verlklaringen voor.
Zo is er het vruchtwater
wat breekt vlak voor de geboorte, en dan is er ook nog
de
maandelijkse ongesteldheid die gelijk
met de maan loopt.
En die maan heeft
weer grote invloed op het water omdat getijden als
eb
en vloed enkel maar
ontstaan door de invloed van dit hemellichaam.
En dit wist men al erg
lang.
Maar nu we het toch zojuist over de
betekenis van namen hadden, de naam Sarah----zoals de jonge vrouw in het
gezelschap der Maria's zou hebben geheten---- betekent ‘prinses’ in het Hebreeuws.
Zou dit soms een zekere bedoeling hebben
gehad?
Voor
de rest is er niets in de plaats Saintes Maries de la mer te vinden wat
specifiek aan Maria Magdalena herinnert. Enkel maar die twee andere
Maria’s, Maria Salomé en Maria Jacobé, worden hier in ere gehouden. Hun gebeente kan men dan ook
bewonderen in het kerkje.
Deze twee dames, ‘tantes’ van Jezus zegt men, zouden het reizen zat zijn
geweest en ze bleven daarom
tot hun dood in de
havenplaats.
Overal kan men wel afbeeldingen van hen zien.
Wat men ook veelvuldig ziet in Saintes Maries
is een mysterieus symbool van de zigeuners.

‘La porte de Bonheur’ genaamd, oftewel
de ‘poort naar het geluk’.
Het moge duidelijk zijn dat dit een poort
betreft die naar een andere dimensie leidt.

Na deze plaats te hebben aangedaan
stonden er dus twee mogelijkheden voor ons open als volgend reisdoel. We
konden nu bijvoorbeeld naar het plaatsje St. Maximin la Sainte Baume gaan,
waar men nog steeds feesten houdt ter ere van Maria Magdalena. Maria
zou hier namelijk volgens één zekere middeleeuwse overlevering in een grot
hebben gewoond, en men zou later zelfs gaan beweren hier haar
gebeente te hebben gevonden.
Maar men
heeft inmiddels zelfs in katholieke kringen toegegeven dat zij hier
waarschijnlijk nooit is geweest! (pater Philippe Devoucoux du Buysson :Dieu est Amour nr.115)
De grot waarvan men zegt dat Maria erin zou
hebben verbleven, was eigenlijk een grot waarin men voorheen kwam om
Isis

te aanbidden, en het was deze grot die men aan de heilige uit Magdala toekende
. Eigenlijk betrof het slechts een poging een heidens gebruik te
kerstenen.
Maar er was ook nog dat tweede mogelijke
doel om naar toe te reizen. Die streek in Frankrijk waar
men een overdreven grote belangstelling zou blijven tonen in Maria, waar
vele kerken en stukken land naar haar vernoemd zouden gaan worden en waar
hardnekkige legendes bestaan over haar aanwezigheid daar, namelijk de
Languedoc.
En dan wel in het bijzonder het uitgestrekte
gebied tussen de plaatsen Carcassonne en Rennes-le-Chateau, de voormalige
‘Razès’, die ook grote bekendheid had gekregen in de tijd van de
kruistocht tegen de Albigenzen. Er bestaat aan de kust van deze streek
zelfs een plaatsje wat Sainte Marie de la Mer---- enkelvoud
dus---heet.
Wij besloten natuurlijk voor deze tweede
mogelijkheid te kiezen, ons gevoel zei ons dat we hier wel eens antwoorden
zouden kunnen gaan vinden.
En dat werd dus de weg die wij vanuit Saintes
Maries namen, verder langs de kust naar het
zuidwesten.
Eenmaal op onze plaats van bestemming aangekomen zouden we
al snel ontdekken dat enige weken hier rondtrekken niet voldoende zouden zijn om een
nauwkeurig onderzoek te verrichten. Wij zouden er dan met regelmaat
terug moeten keren. Daarom besloten we dan ook om hier voor een
vaste basisplaats te zorgen, we wisten dat we ons in deze
streek ‘thuis’ konden voelen.
Wat maakte dit gebied nu eigenlijk zo
bijzonder?
De geschiedenis had uitgewezen dat het
zogenaamde 'Vrouwelijke principe' hier altijd
bijzonder hoog in het vaandel had
gestaan.
Men hoeft hierbij enkel maar aan de verhalen en
liederen der Troubadours te denken, waarvan de meeste ook uit deze streek
kwamen en die graag over de hoofse liefde hadden gezongen waarin zij
vrouwen op een enorm voetstuk plaatsten.
Men had hier
een schijnbaar bijzondere devotie voor Maria Magdalena aan de dag
gelegd, maar men had er
daarnaast ook merkwaardige rituelen op na gehouden. Merkwaardig althans voor een
bevolking die werd verondersteld 'Christelijk' te zijn.
Veel wees erop dat men er hier gebruiken op na
had gehouden die meer overeenstemming vertoonden met oude pré-christelijke
---zeg maar heidense---gebruiken dan men maar enigszins voor
mogelijk zou kunnen houden.
Was het toeval dat juist hier die geheimzinnige
sekte, die men ‘Katharisme’ noemt en die de hele christelijke wereld
in Europa op zijn kop zou weten te zetten, het eerst zou gaan
bloeien? Het ons bekende woord ‘ketter’ stamt hiervan
af.
Om deze ketters te bestrijden zou de katholieke kerk zelfs een
onzalig instituut als de ‘Heilige inquisitie’ in het leven gaan roepen.
Tegen die Katharen zou de eerste kruistocht worden georganiseerd die
nu eens niet een ander geloof als het christelijke betrof ------voorheen
waren de kruistochten enkel tegen de moslems geweest
uiteindelijk. Tijdens deze kruistocht zou het
Europeaan tegen Europeaan betreffen, christen tegen christen.
En juist dat was dan ook één van de redenen
waarom de orde der Tempeliers, kruisridders bij uitstek, zou weigeren
enige medewerking hieraan te verlenen.
Of zou er soms nog een reden voor die weigering zijn
geweest?
Want waarom had deze orde zo’n grote interesse in
juist deze landstreek van Europa gekoesterd? Zozeer dat ze hier meer dan
elders landgoederen zouden bezitten, en hun ‘invloed’ lieten
gelden?

We besloten met slechts één tussenstop vanuit
Stes Maries nu naar het hart van dit gebied toe te rijden, namelijk de
historische stad Carcassonne.

Een waar juweeltje, zeg maar een droom, als men
door de ‘s zomers droge streken van de Languedoc rijdt en dan ineens in de
verte, op een heuveltop, een volledig middeleeuwse stad ziet oprijzen. Nog
volledig voorzien van muren en
torens.
pVlakbij deze stad konden we ons ‘kamp’ opslaan, op een camping die zeer
toepasselijk ‘de la Cité
heet, en natuurlijk gingen we
daar meteen maar eens kijken.
En dan volgt nu wat men gerust de eerste
van een reeks tamelijk merkwaardige ‘ervaringen’ kan noemen. Ervaringen,
waarvan we er reeds veel in deze streek mee mochten
maken.
Voor ons zou deze eerste gebeurtenis
een soort van ‘doop’
gaan vormen eigenlijk.
In het begin, kort nadat het ons was
overkomen, zouden we nog behoorlijk aan ons verstand gaan twijfelen
maar naarmate de tijd vorderde begonnen ons steeds meer dingen duidelijk
te gaan worden.
En dat
niet alleen, die bizarre ervaringen leken ergens niet op te houden. Want
iedere keer gebeurde er op een moment dat je het ’t minst zou verwachten
wel weer iets nieuws.
We hebben inmiddels wel genoeg mogen lezen van anderen die
ook van dit soort ervaringen schenen te hebben en waaruit we nu toch wel
menen te mogen concluderen dat het niet helemaal nieuw
is.
We besloten nadat we onze tent hadden opgezet nog wat te gaan
wandelen, die middeleeuwse stad leek daarvoor nabij
genoeg.
Men schijnt
er echt veel moeite voor te hebben gedaan deze stad in die
voortreffelijke staat terug te kunnen brengen, men moest daarvoor zelfs
huizen, die men in de loop van eeuwen tussen de muren had
opgebouwd, onteigenen en afbreken. Daarnaast moesten er
hele stukken van de ommuring, die in uiterst vervallen staat
verkeerde, herstellen maar dat had men er voor
over.

Daar zou men op vele plaatsen nog wat van
kunnen leren eigenlijk.
De heuvel waarop Carcassonne ligt, is al sinds de
oudheid bewoond geweest. Maar vooral onder de Romeinen zou het ‘vorm’ gaan
krijgen.
Na de ineenstorting van dit rijk kwam het in handen van een
stam ‘barbaren’ die, na Rome te hebben geplunderd,
besloten hier neer te strijken.
Deze barbaren waren de Germaans-Scandinavische stam
der Visigothen, zij zouden
Carcassonne tot één van de belangrijkste steden van hun
vorstendommetje maken, wat
later de naam ’Septimanië’
zou gaan dragen..
In de achtste eeuw zou een andere Germaanse stam, die
der Franken, hier met de
scepter gaan zwaaien. Nadat
ze er eerst de moslems voor terug hadden moeten drijven die vanuit Spanje
dit gebied hadden weten te
veroveren.
Weer veel later
zou de stad een bolwerk van verzet gaan worden tegen de, deze keer
christelijke, macht van Rome.
Al met al een stad van groot belang, naar het
schijnt, voor vele lieden.
Nadat we die dag binnen de muren wat hadden
rondgewandeld gingen we, door een andere poort dan waar we door naar binnen
waren gegaan, weer naar buiten en vrijwel direct na het verlaten
ervan kwam er plots een wildvreemde man naar ons toe die iets van ons
wilde. Hij leek ons uit te nodigen met hem mee te gaan ergens naar toe.
Wat vooral eigenlijk opviel was dat hij grote interesse toonde voor het shirt met het kruis van
Jeruzalem wat één van ons toen droeg. Dat hadden we enkele weken ervoor
gekocht in St. Jean d’Acre, oftewel Acco, in Israël. Het laatste
Christelijke bolwerk tijdens de kruistochten.

Het kruis van Jeruzalem is een groot rood
kruis op een witte ondergrond en het
lijkt hierdoor dus heel erg op zowel het kruis van de Languedoc,
het kruis der Katharen en het kruis der Tempeliers
Kort hiervoor, toen we nog wat in de stad hadden
rondgelopen hadden we ook
reeds iemand ontmoet die zo’n interesse in datzelfde shirt had gekoesterd.
Al had deze het wel gelijk geïdentificeerd als het kruis van Jeruzalem. We
waren toen in een kerk wezen rondkijken en de
priester daar had ook zeer verrast gereageerd op het shirt. Hij
vroeg meteen of we soms in Jeruzalem waren geweest.
“Ja”, zeiden we dus, daar kwamen we zo’n ruime week
daarvoor vandaan.
Heel vreemd eigenlijk allemaal, vooral die interesse
in dat shirt. Alsof we de enige toeristen daar waren. En dat was echt niet
het geval !!

Het feestje waar de man ons voor had
uitgenodigd bleek een soort van doopfeestje te
betreffen.
Een
zuigeling was blijkbaar die dag gedoopt.
De man leidde ons naar de plaats waar dat feestje werd gehouden, in een
tuin door bomen omringd en vlak buiten de middeleeuwse muren van’la
Cité’.

We werden aan een tafeltje gezet en vanaf dat moment
leek het wel alsof we als een soort van ‘eregasten’ werden behandeld! En dat terwijl
we toch volslagen vreemden waren en de ouders van die zojuist gedoopte
zuigeling toch meer recht hadden op die
aandacht..
Voor het werkelijke feestmaal echter zou
beginnen werden we met zijn
allen------al de genodigden daar----- nog wel even rondgeleid door de oude
middeleeuwse stad.
De organisatoren van het geheel, waaronder de man die ons
had uitgenodigd, bleken de
meeste inwoners ----want de oude stad wordt nog gewoon bewoond door de
eigenaren van de talloze winkeltjes daar---- namelijk goed te kennen. Zij
stopten op vele plaatsen om even een praatje met deze of gene te
maken.
Wat ons wel gelijk was opgevallen toen we op het
feestterrein waren aangekomen, was de bont gekleurde verzameling waaruit
de aanwezigen gasten op dat
doopfeestje bleken te bestaan. Vele verschillende mensenrassen en
nationaliteiten, Afrikaanse negers, Aziaten, Bosniërs, Polen en andere
Slavische mensen.
Maar de gastheren en dames waren wel Fransen, Occitaanse
inwoners uit de
Languedoc.

Al die tijd bleef men ons bijna als een soort van
‘eregasten’ behandelen .Tijdens het ‘diner’, een
barbecue, vroeg
onze Franse tafelgenoot ons
gelijk hoe wij over de katharen dachten en natuurlijk staken we gelijk van wal. We vertelden wat we reeds over het
katharisme hadden uitgevonden, over onze zoektocht naar de eeuwige
'waarheid' (sophia), de bron van religie, en wat wij zoal nog meer wisten over
de geschiedenis.
De onwaarheden die er soms leken te worden verteld over een
en ander en hoe dit ons juist
intrigeerde.. Geschiedenis mag dan wel door overwinnaars worden
verteld, daarom bestaat er soms nog wel een geheel andere
versie.
We
vertelden eigenlijk zoveel als we ons op dat moment maar zo gauw konden
herinneren, en hoe het kwam dat we ons in de geschiedenis waren gaan
verdiepen.
Zo kwamen we dan
ook op een gegeven moment uit bij de evolutie van de mens, die eveneens
door een mysterieus waas wordt omgeven. En hierdoor kwam de ‘Neanderthaler’ ter
sprake.
.jpg)
Dat is een mensensoort die ofwel gewoon zou zijn uitgestorven, maar misschien ook
wel was uitgeroeid
Dit zou dan zijn gebeurd
bij de komst van de
cro magnon mens uit Afrika, de huidige mens dus, waar wij allemaal van af
zouden moeten stammen
Tja, ‘What else is new?’ We
behoren nu eenmaal tot een zeer gewelddadige diersoort.
Onze tafelgenoot, die tot een van
de ‘gastheren’ behoorde, toonde grote interesse in wat wij daarover te zeggen
hadden. Hij wilde echt meer
daarover weten. En plots kwam
hij met een authentieke
Neanderthalerschedel te voorschijn. Waar had hij die zo gauw
vandaan weten te halen?

Wat een mazzel dat we onze camera bij ons
hadden!
Die man bleef een flink deel van de avond heel
geanimeerd met ons praten over één en ander. Zelf had hij ook veel gereisd,
vertelde hij. Hij was op veel
plaatsen geweest, waaronder in China.
En daar had hij een drank weten te bemachtigen,
vertelde hij vol trots, die met het communistisch regiem daar eigenlijk
verboden was. Men kon daar
enkel in het illegale circuit via-via aankomen. Die
fles had hij als souvenir het
land uit weten te smokkelen. Hij vroeg ons of we soms met hem een glaasje
uit die fles wilden drinken vanwege de bijzondere gelegenheid.
Nou, daar waren we wel voor in, we zijn daar
avontuurlijk genoeg voor en ons gevoel vertelde ons dat het wel
‘kon’.
Hij liep even weg en kwam kort daarna met een fles tevoorschijn
die verpakt was in een soort van zwarte koker. Hij schonk 3 glaasjes vol maar hij liet
die koker wel om de fles heen zitten, met een soort van grijns.
Normaal gesproken zijn wij eigenlijk best wel voorzichtig in dat soort
zaken, maar we schreven reeds dat
ons instinct ons vertelde dat dit enkel maar een onschuldig ‘testje’ leek te zijn.
Niet echt iets met een kwade
bedoeling.
Dus dronken wij
het, op een wijze
waar een rechtgeaarde Rus
zich niet voor zou schamen als hij
zijn wodka drinkt. Zo
moest het ook volgens die Fransman, vertelde hij ons erna.
Omdat ons glaasje nu leeg
was onthulde hij de fles

Toen hij die koker van de fles verwijderde werd
er een fles zichtbaar van doorzichtig glas waarop zich
een etiket bevond met Chinese schrifttekens. In zoverre niets
bijzonders dus.
Maar wat er, duidelijk zichtbaar, in die fles zat was wel
heel bijzonder. Want in die fles bleek een slang opgerold te liggen.
Sterker nog, het waren 3 slangen!! Dat vertelde de man ons
tenminste, tellen was lastig.
Natuurlijk was hij razend benieuwd naar hoe wij zouden
reageren op deze onthulling.
Wij waren natuurlijk wel verrast, maar niet ontstemd
toen wij de inhoud van die fles
ontdekten.
Had hij hierop gerekend? Had hij verwacht dat we het
belang ervan in zouden zien? Was het een onschuldig grapje geweest of een
poging om te zien of wij waren wat we beweerden te
zijn?
De slang, vertelden we hem gelijk na de onthulling van de fles, is
een uiterst belangrijk symbool wat staat voor vernieuwing. Voor
onsterfelijkheid en voor wijsheid.

Men hoeft hierbij al enkel maar aan het verhaal in de Genesis
te denken wat de mens ook wijsheid aanbiedt. Al is dat verhaal met Adam en Eva
in de hoofdrol wel weer
een verdraaide versie van een
veel ouder verhaal waarin het allemaal niet zo negatief wordt
gesteld.....

Het orakel van Delphi, beroems in Griekse
tijden, werd de Pythia genoemd. Naar de slangen die zij bij zich
had, onder andere rond haar armen.(een souvenir uit Minoïsche
tijden)

Heel veel later zouden wij echter erachter komen dat
er nog iets bijzonders was geweest
met die fles met drie slangen erin, waaruit wij hadden
gedronken
Het bleek een symbool te zijn uit de
Vrijmetselarij en de Alchemie!!!

De man die ons uit deze fles had laten
drinken, waar hij volgens zijn zeggen zoveel moeite voor had gedaan om die
in China te bemachtigen, moet
dat hebben geweten.

Enfin, naarmate de tijd vorderde begonnen
druppelsgewijs steeds meer mensen de idyllische tuin vlakbij de verlichte
muren van de oude stad te verlaten. En daar wij niet als laatste weg
wilden gaan besloten wij dat het voor ons ook tijd werd om maar eens terug te gaan naar onze tent.
Maar daar we beseften dat het er door die uitnodiging
helemaal niet van was gekomen
om boodschappen te doen, en we de volgende dag dan maar op zoek moesten gaan naar
een supermarkt, vroegen we
dus nog wel even aan de man waarmee we al die tijd hadden zitten
praten of hij ergens in de
buurt een supermarkt wist. Want wij waren nog volledig onbekend in de
regio uiteindelijk.
Het antwoord wat we van hem zouden krijgen bracht ons
echter volledig in verwarring:
:"Ja hoor, ik weet er wel enkele maar die zijn morgen
toch niet open"
Nu was het ons moment om volledig sprakeloos te zijn.
“Niet open” dachten we? “Hoe kon dat nou? Het
was dan toch zaterdag? “
En we waren nu uiteindelijk niet meer in Israel, waar het op
zaterdag dan Sabbat is en wel alles is gesloten.
Wij vroegen hem dus hoe dat dan zat.
” Nee”, zei de man toen: “ morgen is het zondag”.
Waar was de zaterdag dan gebleven? Wat was er dan gebeurd met de
zaterdag?
We hadden geen zin om daarover met de man in
discussie te gaan daar deze van zijn gelijk overtuigd leek en we legden ons er voor even maar bij
neer. We namen afscheid van de nog aanwezigen, hen bedankend voor hun
gastvrijheid.
De man
waar we die avond zo geanimeerd mee hadden zitten te praten liet ons echter niet
zomaar zonder meer vertrekken, hij vroeg ons even te wachten terwijl hij
iets ging halen.
Hij kwam terug en gaf ons nog een klein, maar
achteraf zeer kostbaar, geschenk. Een replica van een zogenaamd ‘Venus’
beeldje wat men in de regio tijdens opgravingen ooit had gevonden. In dit
geval betrof het een vrouwenhoofd.

Of dat nog niet
voldoende was gaf men ons ook nog een fles mee van de plaatselijke
specialiteit, namelijk een Blanquette de Limoux. Dit is een mousserende
wijn die hetzelfde smaakt als Champagne, zij het dat deze wijn al veel
langer bestaat dan die laatste.
Volledig uit ons doen vertrokken we en begonnen we
aan de wandeling terug naar ons ‘kamp’. Natuurlijk liet
datgene wat we vlak voor ons vertrek hadden gehoord ons niet met rust. Die hele
gebeurtenis had trouwens iets wonderbaarlijks gehad, daar waren we ons
maar al te goed van bewust.
Eenmaal
terug in de tent begonnen we gelijk te rekenen.
We waren tot vrijdagochtend op de vorige camping in
Marseillan-plage gebleven, dat was de tussenstop die we hadden gemaakt
tussen Stes Maries de la mer en
Carcassonne.
We hadden daar zelfs de campingbon nog van.
Toen we daarvandaan waren vertrokken reden we in één dag naar de
camping de la Cité waar we op
dat moment stonden. We hadden gelijk na aankomst onze tent opgezet en waren gaan
wandelen om ook naderhand nog ergens wat te gaan eten, en wat boodschapjes
te doen dus.
We hadden de hele, door muren versterkte, stad
doorgelopen. Die oude stad die
vrijwel geheel middeleeuws
aandoet, want auto’s zijn
daar niet toegestaan. .
Eigenlijk net als in Jeruzalem, dat is ook zo’n oude versterkte stad waarvan de muren nog vrijwel
overal intact zijn. En net
als Carcassonne boven op een berg is gelegen. En In Jeruzalem mogen ook
niet overal auto's komen.


Dit is
Jeruzalem……….


En dit is
Carcassonne.
Beide steden hebben tevens in de geschiedenis
wel de nodige overeenkomsten.
Maar ze hebben een ook groot verschil, in Jeruzalem
zijn alle winkels op zaterdag gesloten en in Carcassonne op
zondag.
Maar goed, we probeerden ons te herinneren wat we op de dag
van onze aankomst hadden gedaan.
We gaan tijdens die eerste wandeling een kerkje in en die
priester spreekt ons aan omdat hij dat shirt herkent als uit
Jeruzalem. Daarna lopen we nog wat verder rond en we kijken onze ogen uit. We gaan door
een van de stadspoorten naar buiten, op weg naar een
winkel en daarna de camping maar we worden zomaar tot onze grote
verrassing uitgenodigd om aan een feestje deel te nemen. Dat was nog
ruim voor de sluitingstijd van de winkels want tijdns die rondleiding van
het hele gezelschap in de Oude Stad waren de winkels daar ook nog gewoon
open.
Dat hele gebeuren duurde tamelijk lang, tot minstens
23:00 uur. Toen begonnen mensen het terrein te
verlaten.
En ineens was het zaterdagavond in plaats van
vrijdagavond.
We begrepen er totaal niets van. We waren echt een
complete dag volledig kwijt. Vierentwintig uur
precies.
Eén ding wisten we echter wel zeker, ZO sterk was dat ene
glaasje van die Chinese drank nu ook weer niet geweest en teveel gedronken
hadden we überhaupt niet. Ook geen andere alcoholische versnaperingen.
Hooguit twee glaasjes Blanquette.
We leken voor de rest ook nog volledig ‘ bij zinnen’. Geen
valpartijen tijdens de klim naar beneden en terug naar de camping over het
smalle pad langs de rivier de Aude.
.jpg)
We besloten op dat moment er maar niet al te lang bij stil
te blijven staan en ons er gek door te laten maken.
Later zou een zeker zinnetje uit één van de
gnostische evangeliën, die te Nag Hammadi waren gevonden destijds, door ons hoofd gaan als we weer
eens terug dachten aan wat ons toen overkwam. En wat ons later nog zou
overkomen allemaal.
“Jezus zei:’laat hij die zoekt niet ophouden met
zoeken totdat hij
vindt.
En als hij vindt zal hij verontrust
worden,
En als hij verontrust is zal hij zich
verwonderen.
En hij zal over het Al heersen.”
Of in
ieder geval het ‘Al’ wat
beter gaan begrijpen misschien. Want heersen
klinkt gelijk weer zo ‘aards’
en we vragen ons echt af of dat er eigenlijk wel mee bedoeld
werd.
Enkele jaren later zouden we nog eens
terugkeren naar de plaats waar dat feestje had
plaatsgevonden.

Het poortje door waar we destijds door naar
buiten waren gegaan.................

En we
konden de locatie vinden waar het had plaatsgevonden.
Het was exact zoals we het ons konden herinneren.
Het was verlaten en het heeft er de schijn van dat het
speciaal voor gelegenheden beschikbaar is. Zo vlak onder de muren van de
oude stad moet het een best kostbaar stukje grond zijn.We vermoeden dat
het wel vaker door de winkelieren van de oude stad voor speciale
gelegenheden wordt gebruikt.
Want de man waar we die avond mee hadden zitten praten
hebben we later weer gezien. En hij heeft daar een
winkel.
We weten sinds die gebeurtenis alweer heel wat meer
over de Languedoc en de mysteries die er hebben plaatsgevonden en nog
steeds plaatsvinden
eigenlijk.
We weten ook dat ze allemaal op een zekere wijze met
religie te maken hebben. Maar dan religie in ware zin van het woord,
zonder de beperkingen die er binnen vele stromingen al snel in zouden
sluipen vanwege de zucht naar zekerheid en
duidelijkheid.
We weten dat de mensen die ons uitnodigden, en ons zo
voorkomend zouden behandelden, dit ook reeds wisten. Wat het een des te grotere eer maakt
dat zij in ons iets zagen.
========================
Bovenstaande gebeurtenis zou de eerste zijn in
een rij van buitengewone
ervaringen..
|