Om in Palestina als leraar op te treden moest men wel eerst
trouwen.
Maar een passende bruid vinden had de Galileeër nooit
hoeven te benauwen.
Na het vertrek bij ‘de Doper’ was Maria met haar zus en broer
meegekomen.
En juist deze Maria was voor hem toch wel de vrouw uit zijn
dromen.
Van Hasmoneese komaf was zij, net als
hijzelf ook ‘koninklijk
bloed’.
En dat paste hem, wat betreft zijn aspiraties, natuurlijk erg
goed.
Daarnaast had zij bezittingen aan het meer van
Galilea,
evenals een landgoed bij de Olijfberg, in
Bethania.
Dat lag dus vlakbij Jeruzalem
en dat kwam heel goed uit voor hem.
Als Galileese had ze dezelfde religieuze
ideeën,
die ze gestalte konden geven met hun
tweeën.
Zo kwam hij al vroeg met haar voor het
‘huwelijksaltaar’ te
staan
en in het Galileese plaatsje Kana zou men
uitgebreid ‘feesten’
gaan.

Daar zou hij, zo wil het verhaal, zekere ‘wonderen’ hebben
verricht
Het is een
‘geliefde’ volgeling, Johannes, die hem zekere magie
toedicht
Als volgeling van de Doper ooit zou hij zich
naar deze vernoemen gaan,
onder naasten zou hij als
Eleazar, of Lazarus, bekend blijven staan.
Want de 'geliefde' en de 'jongeling die Jezus liefhad' zijn
echt één persoon,
in die dagen was een bijnaam als titel waarschijnlijk meer
gewoon.
Of men heeft later bewust geknoeid met deze persoon's
identiteit,
want als 'zwager' van Jezus werd diens huwelijk een
onomstreden feit.
-----------------
De plaats waar Jezus en zijn groep volgelingen de
meeste tijd zouden zijn,
was aan het meer van Galilea, die thuisbasis beviel hen
fijn.
Hun religieuze visie werd hier namelijk veel meer
getolereerd,
en de streek werd duidelijk minder strak door het Romeinse
rijk beheerd.
In de grotten om dit meer zouden zich veel opstandelingen
bevinden
en die kon de Galileeër juist heel goed aan zijn verdere
plannen binden.
Die opstandelingen werden door hun visie op
religie, ‘ijveraars’ genoemd.
Maar eigenlijk werden zij vooral onder de naam '
Zeloten' echt beroemd.
Voor religieuze hervormingen moest ie zich eerst als
militair leider presenteren.
Dat weet de betekenis van ‘Messias’ als priester/koning
ons namelijk te leren.
Een religieus en militair leider die het Joodse volk
voorgaat in de strijd.
Romeinen waren nu de tegenstanders voor de Joden, dat zag
men als een feit.
De laatste Messias was van Hasmoneese komaf
geweest,
dat leert men als men over de opstand der Maccabeeën
leest.
(zie
kroniek 'Het Jezus-testament')
Later zou er een strijd tussen twee Hasmoneese opvolgers
zijn ontstaan,
waardoor Herodes
de Grote, met Romeinse hulp, zijn slag had
kunnen slaan.
--------------
Maar nu die veelbesproken Galileeër, waar kwam die nu
vandaan?
Om wat voor
mens blijkt dit verhaal nu
eigenlijk te gaan?
Hij was van goeden huize, en had als ‘naggar’ genoeg
geleerd.
Al was dat anders als wat er later over hem zou worden
beweerd.
Het woord 'naggar' wil enkel 'vakkundigheid'
zeggen
waaruit vakkundigheid dan bleek laat zich
verschillend uitleggen.
Als arts of geleerde was men 'naggar'
daarin,
maar als timmerman of aannemer had het eveneens
zin.
In vaderland , Galilea, had hij zich voor
het eerst openbaar vertoond.
Maar in zijn jeugd had hij met zijn ouders mogelijk
in Alexandrië gewoond.
Er bestaat dat verhaal over zijn ouders en hun
vlucht
Dat gaat mogelijk op Herodes' zoektocht
terug.
Enkel was het dan anders gegaan dan men nu in de Bijbel
leest,
want Herodes was eigenlijk op zoek naar Johannes de
Doper geweest.
Wat nu gaat volgen zal misschien niet iedereen kunnen
bekoren
maar toch betreft het informatie die men wel dient te
horen............
---------------------------------------------------------
Voor wie het nog niet allemaal op een rijtje heeft
gezet,
die Galileeër was natuurlijk Jezus 'van
Nazareth'.
Maar Nazareth bestond in die tijd helemaal nog
niet.
Het is belangrijk dat men dit wel
inziet.
Wel was er Sepphoris, met de Griekse cultuur
vertrouwd.
Veel later pas werd er onder
Sepphoris de stad Nazareth gebouwd.
De stad Sepphoris lag op een heuvel, zodanig
goed versterkt
Dat had als hoofdkwartier voor Judas de
Galileeër goed gewerkt.
Zijn opstand had de Hasmoneese
Judas van daaruit geleid
maar dat was nog wel ruim voor Jezus'
tijd
Na vele nederlagen zou Sepphoris met de grond
gelijk worden gemaakt
en werd de bewoning van die heuvel
uiteindelijk gestaakt

Sepphoris was in die
tijd een zeer culturele
stad.
Die wederom dankzij Herodes veel verbeteringen had.
Door de ligging op die heuvel was het haast onneembaar
gebleken
Dat had Judas de Galileeër destijds goed
bekeken .
Aan de voet van die heuvel bevond zich een
herdersbron
waar men aan de opbouw van een nieuwe nederzetting
beginnen kon
Dat was veel later en die stad zou Nazareth komen te
heten,
maar op dat moment was men Jezus en zijn
geschiedenis welhaast vergeten.
Nu dat dan even is
rechtgezet,
waarom heette Jezus dan 'van
Nazareth'?
Een andere plaatsnaam rinkelt misschien nu aan de
bel
Gennesareth, en het meer ervan, bestonden
al wel.
Jezus' familie kwam beslist uit deze
regio vandaan.
Zou "van Nazareth" soms "van
Gennesareth" vervangen gaan?
Laten we zijn familie eens gaan
bekijken,
misschien dat hieruit meer zal
blijken.
---------------------------------------
Jezus' moeder was als jong Hasmonees meisje
aangesteld als 'Tempelmaagd'
samen met lotgenotes had zij zich aan het naaien van
de voorhang gewaagd,
die het 'Heilige der Heiligen' in duisternis gehuld
liet.
Afgezien van de Hogepriester kwamen anderen daar
niet.
Vanaf haar eerste 'maandstonde' werd zij echter
onrein,
en kon zij daar niet langer van dienste
zijn.
Als 'vrouw' nu moest er een echtgenoot worden
gevonden voor haar.
Zo presenteerden zich echter wel de nodige
problemen daar.
Deze Hogepriester had de dode vader van
'de Doper' reeds vervangen.
Een positie met meer macht dan menigeen maar
zou durven verlangen.
Als 'marionet' van Herodes behoorde
hij niet tot het huis van Hasmon.
Dat was iets wat volgens de joodse traditie eigenlijk
helemaal niet kon.
Iedere telg van dat huis moest hij zodoende als
bedreiging beschouwen,
vandaar dat hij op moest letten met wie hij Maria zou
laten trouwen.
Het beste was geen Hasmoneese erfgenaam als
kandidaat.
Een tweede of derde in rang kon minder
kwaad.
Vele kandidaten dienden zich al heel snel
aan,
totdat er tevens ene Jozef voor hem kwam te
staan.
Deze was reeds weduwnaar en had gezonde
zonen.
inderen die later kwamen konden geen extra
gevaar meer tonen
Jozef----zelf eveneens van Hasmon-----begreep zijn
uitverkoring niet,
wat hij dan ook aan die Hogepriester merken
liet.
Maar de Hogepriester nam zijn besluit niet
terug,
en kondigde de verloving aan
vlug.
Wat er daarna gebeurde is eigenlijk heel
raar
en wist te zorgen voor een groot
bezwaar
om het huwelijk verder doorgang te laten
vinden.
Het dreigde eerdere afspraken te
ontbinden.
Jozef zelf was schijnbaar weer eens weg van
huis,
en de jonge Maria ontving een 'engel'
thuis.
Een engel isoverigens iemand met het
lot
de boodschapper te mogen zijn van
God.
Die engel, of iemand anders, zou Maria zwanger
maken,
zonder dat Jozef haar eerst aan had kunnen
raken.
Toen Jozef haar 'toestand' ontdekte na enige
tijd
stond hij gelijk voor een onvoldongen
feit.
Zijn jonge verloofde was 'vreemd
gegaan'
en zo kwam hij voor de keuze te
staan,
om haar openbaar aan te
klagen
wat vergaande consequenties met zich mee zou
dragen.
Hij kon echter tevens in stilte van haar
scheiden,
dan zou zij niet door een steniging hoeven te
lijden.
Een 'engel' zou hem in een keuze bij gaan
staan,
zou het soms wederom om diezelfde engel
gaan?
Bij het lezen van het Nieuwe
Testament
raakt men haast aan de vele vaagheden
gewend.
Toch blijkt één ding er wel duidelijk in te
staan,
dat Maria de vrouw van Cleophas zou worden
gaan.
Cleophas als naam is van 'Halphi'
afgeleid.
En zo komen we dan bij een wonderlijk
feit,
dat Jozef een broer had die zo had
geheten.
De kerkhistorici Hegesippus en Eusebius hadden
dit nog geweten!
Was Maria dan met Jozefs broer vreemd
gegaan?
Dan kwam Jozef wel voor een penibele situatie te
staan
Zou hij deze situatie openbaar gaan
maken
dan zou niet enkel Maria maar tevens zijn
familie in diskrediet geraken.
Nog één zaak hieromtrent is tamelijk
raar,
men stelt Jozef vaak als grijsaard
daar.
Omdat hij weduwnaar was kan men dat snel
geloven.
Maar dan komt er één specifiek gegeven naar
boven.
Cleophas is degene die in het Grieks Alfeüs
heet
en als men dan wat van de Griekse taal
weet
dan weet men dat Alpha de eerste letter
is.
Het heeft 'eersteling' of 'begin' als
betekenis.
In het Hebreeuws zou hij dan Ya'akov
heten
en dan is het weer aardig om te
weten
dat zijn eerste WETTIGE zoon diezelfde naam
had
Wat resteert is dan de vraag hoe dat met Jezus
zat?
Iasous, oftewel Jezus, stamt van Yehoshua
af
'YHWH is mijn redding' is de naam die Maria haar
eersteling gaf
Had zij deze naam voor juist hem
bewaard
omdat God haar voor dood door steniging had
gespaard?
Eén ding is de Bijbel vrij duidelijk
in,
dus speculeren hierover heeft weinig
zin.
Maria zou bij Cleophas meer kinderen
krijgen,
dat kon men ondanks alles niet echt
verzwijgen.
Jozef, Simon, Judas en
Jacobus
allevier broers van
Jezus.
Daarnaast zijn er ook nog enkele meisjes
geweest
maar het is nergens dat je de namen van hen
leest.
In ieder geval waren ze leden van dezelfde
stam
met Jacobus was degene die na Jezus
kwam
Men kan zich hooguit af blijven
vragen
waarom Jacobus de naam 'opvolger' zou
dragen.
De Judeese wetten waren strict en
nauwgezet.
Misschien werd Jezus hierdoor in de schaduw
gezet
want zijn afkomt was door omstandigheden niet
officieel.
Vooral voor later betekende dit gegeven erg
veel
Wat men daar tegenwoordig dan ook eventueel van
vind
volgens Joodse wetten bleef Jezus altijd een
soort van 'onecht' kind
Jacobus was als eerste zoon van Cleophas
'echt'
met dit gegeven bleef Jezus zijn hele leven in
gevecht.
De Bijbel wist onaardige opmerkingen over familie te
bewaren
die Jezus zei, en die zo veel beter te zijn
verklaren.
Hij zou meer waarde bij geestverwanten
leggen
Als hij zich familiair gepasseerd voelde wil dat
nu meer zeggen.
Misschien wel juist door dit al was de keuze van
echtgenote belangrijk.
Zoals uit de uiteindelijke kandidate ergens
wel blijkt
Door deze keuze kon hij gelijk meer aanzien
vergaren
waardoor de weerzin van sommigen kon
bedaren.
Maria uit Magdala was voornaam en
welgesteld
Zij kwam uit een huis wat minstens drie kinderen had
geteld
Twee ervan zouden in ieder geval in Bethanië
wonen,
terwijl Maria vooral op haar bezit in Magdala mocht
tronen.
Haar familie behoorde eveneens tot
die der Hasmoneeën,
uit de tijd van de grote opstand der
Maccabeeën.
Deze familie had zelfs een Messias
voortgebracht.
Herodes had later vele leden van hen
afgeslacht.
Als Galileeërs hadden de Hasmoneeën
Israëlisch bloed
mogelijk kenden zij de oude religie der Hebreeën
nog goed.
Later schilderden men hen als religieuze 'zeloten'
(ijveraars) af
terwijl men eigenlijk geen detail waarin ze geloofden
gaf.
Voor het eerst telden Israëlieten voor
Judeeërs mee
al viel in de generaties erna Palestina alweer gauw in
twee.
Er ontstond tussen twee latere Hasmoneese
troonopvolgers strijd
en uiteindelijk raakten ze die troon aan een lachende
Herodes kwijt.
Maria Magdalena bleef waarschijnlijk liever in
Galilea
waar vrouwen zelfstandig leven mochten,
anders dan in Judea.
Daar werd zij
door haar loshangend haar vooral als ‘hoer’
geroemd
Maar eveneens gelijk priesteres van
een ‘heidense cultus’ genoemd
Bij Israëlieten konden vrouwen gewoon in
aanzien staan
zoals het tevens bij de oude Hebreeën moet zijn
gegaan
Het Oude Testament geeft daarin zowaar
een onverwachte les
want het vermeldt Deborah, Jasers dochter, nog
als Richteres!
BIj Judeeërs werd dat veel later echter
afgoderij
vrouwen konden geen priester zijn, en zeker niet
vrij
Priesteres van een ‘heidense cultus’, op een zeker
moment
wordt Maria zo genoemd in een bepaald
document.
Men hoort de stemmen van de profeten dan weer
schel
als zij hun gruwelverhalen vertellen over
koningin Izebel
die had haar man de Israelische koning Achab, geheel in haar
macht
en had volgens de Judeeers onheil over het land
gebracht.
Izebel was van oorsprong een Fenicische
prinses
Van de Baal en Astarte cultus was zij een
priesteres
Baal was als Almacht te Bethel nog
vereerd
Pas in Babylonie had men deze gebruiken
afgeleerd.
Door haar voorkeur voor de oude cultus werd ' Hoer' een
Judeese leuze
en misschien wel hierdoor werd Maria juist Jezus'
keuze.
Want net als hij werd zij niet overal
aanvaard,
en net als hij werd zij door boze tongen niet
gespaard.
Daarnaast konden zij elkaar in een doel vooral
vinden
en dat was de poging om de ' Josia hervormingen' te
ontbinden
Deze Judeese koning had een eigen religieuze
visie
die behoorlijk af ging wijken van de oorspronkelijke Hebreeuwse
religie
Tijdens zijn bewind veroverde men Israel
en hij vernietigde gelijk Bethel
Veel later vond Josia te Armageddon de
dood
maar de schade die hij had toegebracht was
groot
De hervormingen die hij begonnen was, werden niet
gestaakt
deze werden door een van zijn directe opvolgers te Babylonie
afgemaakt
De God YHWH was nu een man, jaloers en naijverig
bovendien
van eerdere overtuigingen wenste men niets meer te kunnen
zien.
Waar Mozes werkelijk in geloofd had dat werd zo opzij
geschoven
en men dacht dat alle Hebreeen dit dan ook werkelijk zouden
geloven.
In Judea lukte dat uiteindelijk wel
maar zo ging het niet in Israel
Voorbeelden daarvan vinden we in apocryfe teksten
terug
waardoor we nu terugkeren naar Jezus en Maria,
vlug
Want er bestaat namelijk een vermelding van een zeker
ritueel
wat door hen zou
zijn uitgvoerd en dat zegt ons
veel
over hoe Israelieten destijds tegen rituelen
aankeken.
Wel heel anders dan een Joodse cultus, had
gebleken!
Epiphanius zou later ooit eens iets uit een zekere tekst
citeren
waardoor we veel over de cultus van dit echtpaar kunnen
leren.
Op een dag nam hij haar mee naar een zekere berg, naar de
top
En daar gingen ze in een ritueel, fysiek en geestelijk in
elkaar op.
Zo liet hij haar ervaren wat éénheid met het ‘AL’ kon
betekenen
Het lichaam als ‘voertuig’ van de ziel, hoe men daarop kon
rekenen
Epiphanius spreekt hier in een brief natuurlijk
schande van
maar het is in zijn 'Panarion' (26) dat men
hierover lezen kan.
Slaat men er dit boekwerk dan op na
het is te vinden bij ' Wetenswaardigheden van Maria"
.
Het beschrijft hoe men die echte ‘ark van het Verbond’ bedienen
kan.
Hoe men ‘verdeeldheid’ kan overstijgen, meer dan slechts
vrouw en man.
Zo werd Maria de ‘vrouw die het Al kende’, dat had zij
mogen ervaren
En die bijzondere naam voor haar zou men altijd weten te
bewaren
Het bracht echter
tevens afgunst mee, want zij was ‘slechts’ een
vrouw
En binnen Joodse patriarchale stellingen, wat betekende dat
nou?
We kunnen hierdoor in ieder geval over Jezus'
doel leren,
was hij hoopte was de Hebreeuwse religie te
herintroduceren!
Het verenigen van die twee
beschouwingen kon nooit gemakkelijk
gaan
Het symbool van deze
doelstelling kwam later wel in steen gegraveerd te
staan
In de buurt van waar zij woonden, bij Capernaüm aan het
meer
geeft één gravure goed de doelstellingen
van Jezus en Maria weer.

Pentagram en Hexagram, als broer en zus, als man en vrouw, naast
elkaar.
Twee symbolen, twee koninkrijken, Israël en Judea staan in
éénheid daar.
Wat men van beide symbolen eigenlijk misschien niet direct
verwacht
Is hun gelijke betekenis, éénwording van het
mannelijk en vrouwelijk geslacht.
Eerste 'Christenen' zouden deze symbolen hebben
ingeschreven.
Enkel toen zij dit deden zou Jezus reeds niet meer
leven
---------------------------------------------
En zo keren we dan weer vlug
naar Jezus-Maria en hun 'programma'
terug.
Om beide 'rijken' te verenigen moest er eerst een
‘Priester/koning’ opstaan.
En binnen de Joodse geloofswereld kan het dan enkel om een
‘Messias’ gaan.
Messias betekent ‘gezalfde’ en in Joodse
geschriften droeg
die tekenen.
Als iemand
daaraan zou voldoen, dan kon die op ondersteuning
rekenen.
Wonden aan handen en voeten, en op een ezel Jeruzalem in
rijden
Als een Hasmoneeër zich zo zou presenteren
dan voorspelde dat betere tijden.
Dan kon hij in een revolte leiding gaan
geven
en zouden de Romeinen pas iets gaan
beleven!
Aldus werd alles
voorbereid, voldoende medestanders
waren daar,
menig Galilees Zeloot van bij het meer stond met het
zwaard reeds klaar.
De zalving tot Messias zou waarschijnlijk op twee
wijzen geschieden
Eéntje voor het gewone volk en eentje voor de
ingewijde lieden.
Voor hoger ingewijden
was het zalvings-ritueel
de vereniging van koning en koningin,
seksueel.
Kon men in het Hooglied van Salomo daar niet al iets over
vinden,
wat men enkel maar aan
zo’n ritueel zou kunnen binden?
------------
“De koning voerde mij naar zijn
vertrekken”,
”Zolang de koning aan zijn
tafel is, geeft mijn NARDUS zijn geur”
"Mijn geliefde
is mij een bundeltje mirre, rustend tussen mijn
borsten"
------------
Mogelijk was het die zalving die op die berg
paatsvond
en waarover men lezen kan in Epiphanius'
Panarion.
Het meest bekend is echter Maria's zalving van
Jezus in het echt.
Met nardus en met mirre, waarna er door hem zou zijn
gezegd;
-------------
”Zij heeft gedaan wat in haar macht
was;
zij heeft mijn lichaam
gezalfd met het oog op mijn begrafenis”
”Voorwaar, Ik zeg u: ‘Waar ter wereld ook de
blijde boodschap verkondigd zal worden, zal
tevens ter herinnering aan haar verhaald worden wat zij heeft
gedaan"
---------------
De vereniging, seksueel, van 'koning en
'koningin'
hield zo tevens hun 'verbond' met het land zelf
in
Een heilig huwelijk met de belofte van
vruchtbaarheid,
zo werd hun verbond met het land een
feit.
 |