Het gewone zalvingsritueel zou in Bethanië worden
gedaan
Vanuit deze basis, vlakbij Jeruzalem, kon hij die stad nu
ingaan
Eerst had hij wel nog besloten zijn zwager Eleazar in te
wijden,
want die zou ie hard nodig gaan hebben in komende
tijden.
Het belangrijkste inwijdingsritueel ritueel wat men gebruikte in
die tijd
was een symbolische dood en verrijzenis, dat was gewoon
een feit.
Ritueel dood gaan en begraven worden zouden daarbij
behoren
om dan uiteindelijk, na 3 dagen, ingewijd te worden
herboren.
Zijn 'geliefde' zwager Eleazar/Lazarus zou dit
ondergaan.
Want één
ding leek wel zeker, van hem kon hij op aan.

De plannen lagen klaar, aan geld en middelen was geen
gebrek.
Zelfs die
zalving met dure ‘nardus’ olie was ze niet te
gek.
Het werd geregeld voor de tijd rond Pasen, voor Jeruzalem drukke
tijden.
De tijd bij uitstek voor een Messias om die stad op
een ezel in te rijden
Het resultaat van dit optreden verliep niet
helemaal hoe men
had verwacht.
Want Jezus maakte niet de indruk die ze ervan
hadden gedacht.
Misschien was het in een aantal gevallen puur om hem
te jennen,
maar vele van de inwoners gaven voor hem niet te
kennen.
Waarschijnlijk was dit niet geheel waar, en kende men hem
wel.
Uit wat er later zou gebeuren merkt men dat al
snel.
Hij zou namelijk iets gaan doen wat later velen zou
frustreren
die de mensen iets over zijn vreedzaamheid willen
leren.
Het gaat nu over het zogenaamde '
Tempelincident',
zoals hij zich daar gedroeg is niemand van hem
gewend.
Eerst zal het orakel nu even
zeggen,
hoe men dit later probeerde uit te
leggen.
Er staat:"Woedend ging hij tegen handelaren in de tempel
tekeer ."
Handel was
materiële ‘ontwijding’
zulke heiligschennis deed ‘m zeer.
Een ding is echter wel een feit,
die handel daar was heel normaal in die
tijd.
Het moet dus eigenlijk om heel iets anders zijn gegaan
wat men later niet in het verhaal wenste te laten
staan.
Uit de geschiedenis van zijn broer Jacobus later zou echter
blijken
wat er werkelijk bij dat Tempelincident om de hoek kwam
kijken.
---------------------------
En zo, tot het Orakels grote
spijt
moeten we dan even een sprongetje vooruit maken in de
tijd.
Dit zal even over die ' Broeder des Heeren', Jacobus
gaan
en wat deze op een zeker moment later zou hebben
gedaan.
Het Orakel had dit reeds eerder hierboven
verwoord
de laatste rechtmatige Hogepriester was door Herodes
vermoord.
Dat was de vader van Johannes de Doper
geweest,
en die was van huis uit
Hasmonees.
De man die daarvoor in de plaats was
neergezet
was slechts daar als Herodes'
marionet.
Door vele joden werd deze dan ook niet
aanvaard
want deze titel werd reeds lang voor Hasmoneese erfgenamen
bewaard.
Johannes de Doper was als de Hogepriesters
zoon,
de eerste die in aanmerking kwam voor diens
'troon'.
Maar toen hij daar aanstalten toe poogde te
maken
zou hij snel in een penibel parket
geraken.
Herodes gaf het hem gelijk voor de
kiezen
en Johannes zou zelfs zijn hoofd
verliezen.
Maar hier komt dan de vraag gelijk
bij:
"WIe was dan de volgende in de
rij?"
Dat had eigenlijk Jezus moeten
zijn.
Eén zaak was echter niet zo
fijn,
zijn verwekking en wie z'n vader was, was voor Judeeërs
omstreden.
Daar hadden zijn moeder en hij altijd onder
geleden.
Het kind wat na hem geboren zou
worden,
had op zijn levensweg niet zulke
'horden'.
Vandaar dat Jacobus later de Hogepriester af wist te
zetten,
er waren geen bezwaren die hem dat konden
beletten.
Jacobus zou voor korte tijd
Hogepriester zijn, dat is een
feit.
Want hij mocht in het 'Heilige der Heiligen'
komen
en enkel een HOGEPRIESTER mocht van zoiets
dromen.
Wat het orakel hierboven
neerpend
staat verhuld in het Nieuwe
Testament
Jacobus werd 'Zadok' en zette de Hogepriester
af
wat hem geen bijzondere moeilijkheden
gaf.
Hij zou later weliswaar worden
vermoord
maar de daders daarvan hadden tot Herodes'
clubje behoord.
De meesten hadden echt niet tussen hem en zijn
aanspraak in gestaan,
dat was bij zijn oudste broer Jezus eerder
wel heel anders was gegaan!
Nu we dit belangwekkende brokje info hebben
mogen leren
zullen we naar Jezus en het incident bij de Tempel
terugkeren....
-----------------------
Pasen te Jeruzalem betekende altijd een stad vol
herrie,
voor de Romeinse overheersers een heuse
nachtmerrie.
De joden kwamen dan overal
vandaan
om in deze stad aan het paasmaal te kunnen
gaan.
Alle Romeinse legers stonden in zulke dagen
paraat
en reageerden op ieder opstootje
adekwaat.
Herodes' troepen konden hen daarin
dan bijstaan.
Zo kon er in het broeinest nog slechts weinig
misgaan
Jezus' gedrag bij de Tempel mag men wel tot een
heus opstootje rekenen,
zoiets kon dan enkel maar een ingreep
van 'oproerpolitie' betekenen.
En dat was wat uiteindelijk dan ook gebeurd moest
zijn,
de gevolgen daarvan waren echter niet zo
fijn.
Jezus' agressie bij de Tempel kan slechts één ding
betekenen,
daar hij zichzelf tot de juiste familie meende
te mogen rekenen
wilde hij een gooi naar het 'Hogepriesterschap'
doen.
En juist daar wrong 'm uiteindelijk de
schoen.
Hij zou namelijk op een uiterst vervelende wijze
leren
dat men hem in die functie niet wenste te
accepteren.
Wat zijn broer Jacobus later wel zou
lukken,
zou toen hij het probeerde jamerlijk
mislukken.
Men had zijn geschiedenis als 'onecht' kind niet
vergeten
en hem hierdoor niet als Messias welkom
geheten.
Hijzelf kon dan wel weten wie zijn vader moest
zijn.
Dat de mensen dat niet erkenden was minder
fijn.
De meeste mensen herinnerden het zich nog
wel,
was hij niet geboren uit een vorm van 'overspel'
?
Al had Jozef er geen echte problemen over gemaakt,
het gerucht was toch heus wel in omloop
geraakt.
Misschien heeft het niet zoveel te
betekenen,
maar ook in die tijd konden de mensen al
rekenen.
Toen Maria later de echtgenote
was
van Jozefs broeder
Alfeüs-Cleophas,
was haar eerste zoon reeds lang
geboren
Volgens strenge joodse wetten niet zoals het
eigenlijk zou horen.
Van Hasmoneeers werd op zijn minst
verwacht
dat zij hielden de Joodse regels in
acht.
-------------
Het verontrustende wat hierboven nu blijkt te
staan
zal uit latere gebeurtenissen duidelijker worden
gaan.
En we mogen uit het Nieuwe Testament zelf ook nog
leren
dat de Romeinen tijdens dat Tempelakkefietje
mensen zouden arresteren
Het eerste deel van Jezus' programma was zo
flink verstoord,
maar hij moest ondanks dat toch met de verdere
plannen door.
---------------------------
Ondanks de drukte met Pasen stond er een zaal voor hem
klaar.
Het was de bedoeling dat hij het paasmaal zou hebben
daar.
Een gegeven wat aan het hele mysterie
bijdroeg
is dat hij dat maal eigenlijk nam te
vroeg.
Hoe men ook met het Jezusverhaal heeft zitten
'stoeien'
en met de tijden van gebeurtenissen heeft zitten
knoeien,
het laatste avondmaal kwam als paasmaal een dag te
vroeg.
En het is het nu volgende wat aan een oplossing van
dit raadsel bijdroeg
Onder zijn volgelingen waren veel Essenen, onder andere
uit Qum Ran
en het is juist dit gegeven wat ons een verklaring
geven kan.
Zij hielden er een zonnekalender op na in plaats van ééntje
met de maan
en zo kwamen feesten op een andere kalenderdag te
staan.
De zaal was aardig groot omdat er vele
Zeloten aanwezig waren.
Er moesten zaken besproken worden die grote
zorgen konden baren.
Want alle plannen moesten nu worden
aangepast,
en er moest een extra plannetje worden
ingelast.
Na die belangrijke bespreking namen zij
uiteindelijk allen deel
aan een speciaal voor deze gelegenheid goed
passend ritueel.
In dat ritueel gaf hij brood en wijn en
zei:”dit is mijn lichaam en dit mijn
bloed”.
Zoals men dat overigens in de cultus van Dionysus en
Mithras ook doet.
Op een zeker moment zei hij tot één van
zijn vertrouwde leerlingen:
“Doe wat je
doen moet,en doe het snel, jij kent je taak en regel die
dingen.”
Judas, die leerling, ging naar het Joods
gerechtshof toe, heel snel.
Want hij had heel goed begrepen wat Jezus
bedoelde met dat bevel.
In dat gerechtshof, het ‘sanhedrin’, had
één belangrijke medestander een
plek.
En om een zeker doel nu te bereiken was geen middel nog te
gek.
Door wat er eerder fout was gegaan op het
Tempelplein,
moesten er nu zekere onderhandelingen met de heersers
zijn.
De details hiervan werden voor de meeste
volgelingen verzwegen
en Judas had de ondankbare klus tot onderhandelen
gekregen.
Jezus wist wat hem uiteindelijk te wachten zou komen
te staan,
er was echter geen manier om het nog anders te
kunnen laten gaan.
Terwijl iedereen aan de voet van de Olijfberg sliep die
nacht
zat hij in zijn eentje onder een boom op
wacht.
Tot er een groep van de tempelmilitie opdook om hem te
arresteren.
Discipel Petrus, die van niets wist, zou zich nog heftig
gaan verweren.
Totdat Jezus tegen hem zei:"Hou je
koest!"
Hij wist precies wat voor een offer hij brengen
moest.
Hij werd hardhandig door de tempelmilitie
meegenomen
om bij leden van het Sanhedrin aan te
komen.
Wat daarbinnen allemaal werd
besproken,
de details van dat gesprek zijn nooit volledig
opgedoken.
De invloed van die medestander in het Sanhedrin
zorgde ervoor
dat zij zich geen raad met de ‘boosdoener’ wisten, dus
stuurden zij hem door.
Naar de Romeinen, naar de daar de leiding hebbende
man
die duidelijk op de
hoogte leek te zijn van
een zekere
speciale afspraak
die daarvoor door Judas was
gemaakt.
Het orakel weet niet goed hoe zij het zeggen
zal,
deze Romein was een bijzonder
geval.
Hij kwam uit het Romeinse Gallia
en was getrouwd met ene Claudia
Procula
Het bijzondere aan zijn echtgenote
is,
dat zij geboren was in Gallia
Narbonensis.
Van die plaats was één ding een
feit
daar woonden veel Israëlieten in die
tijd.
Zelf koesterde zij een zekere
sympathie
voor Jezus' boodschap over
religie.
Haar man stond niet afkerig tegen
omkoping,
in zijn zak verdween reeds menig
steekpenning.
Mag het nu even nog wat verwarrend
lijken,
al deze details zullen erg belangrijk
blijken.
Want historici weten zich eigenlijk geen
raad
met een zekere door hem verrichtte
daad.
Het verhaal wil dat hij de omstanders zou hebben
laten kiezen
wie gratie kreeg, vanwege Pasen, en zijn leven
niet zou verliezen.
Er schenen op dat moment namelijk nog
andere gevangenen te zijn
dat was voor het maken van een keuze natuurlijk wel zo
fijn.
Dit hele vreemde en verwarrende
verhaal
kent eigenlijk één grote kwaal
Want hoe men het dan ook beziet
de Romeinen kenden zo'n gebruik eigenlijk
niet.
Daarnaast wil de geschiedenis ons het volgende
leren,
dat de Romeinen geen gevangenissen kenden, die ze moesten
beheren
Oproerkraaiers werden bij hen reeds snel
berecht
waren ze schuldig dan kwamen ze al gauw aan het kruis
terecht.
De gevangenen die er waren, waren aldus onlangs
vastgenomen.
En er is maar één gebeurtenis waardoor
dat kon zijn gekomen!
Want er is maar een zwaarwegend
incident
wat kort daarvoor gebeurd was,
bekend.
De gevangenen die er op dat moment moesten
zijn
waren gearresteerd tijdens het opstootje op het
Tempelplein.
De reden dat Jezus zichzelf , via Judas, besloot
aan te geven
was zodat Yeshua Barabbas zou blijven
leven!!
Onder het tweede deel van die
naam
verkreeg 'Barabbas' hoofdzakelijk
faam.
In de Armeense en Syrische versies
van Matheus
alsook in de geschriften van
Hieronymus
blijkt Barabbas van voornaam Yehua te
heten.
Dat had men in die dagen nog wel
geweten
'Barabbas' blijkt 'zoon van de vader' te
betekenen.
Als Jezus junior mag men hem tot Jezus' kinderen
rekenen
En het is in het evangelie van Marcus dat men
leest,
dat Barabbas in een oproer betrokken was
geweest.
Terwijl Jezus zelf nog van het Tempelplein weg had
weten te komen
waren in de consternatie zijn zoon en enkele anderen
gevangen genomen.
Toen Jezus zelf weer veilig op zijn basis bij de Olijfberg
was
had hij ontdekt wie van hen er niet teruggekomen
was.
Een ding wordt zo wel duidelijk
dus,
en dat is de ware aard van Judas'
klus.
De vader zou zichzelf op de voorwaarde
aangeven
dat zijn zoon en opvolger in vrijheid zou blijven
leven.
Barabbas kon dan als vrij man
gaan,
terwijl zijn vader de straf voor oproer zou
ondergaan.
Niet dat dit een onoverkomelijk probleem moest vormen
dan
want daarvoor had men eveneens een uitgewerkt
plan.
Het is in het Nieuwe Testament dat men dan nog wel eerst
leest
dat Jezus tevens bij Herodes Antipas zou zijn
geweest.
Omdat hij als Galileeër onder diens jurisdictie vallen
zou.
Maar Herodes zou hem weer naar Pilatus terugsturen
gauw.
Nu kwam de familie van Herodes wel uit Idumea dit behoorde tot 't oude koninkrijk Israël, net als Galilea Misschien koesterde Herodes dus wel sympathie voor Jezus' opvattingen over de Hebreeuwse religie. Misschien maakte het terugsturen door Herodes dan wel deel uit van het oorspronkelijk plan....
Pilatus zou handelen zoals het voor de Romeinen
behoorde,
hij moest zijn daden wel voor keizer Tiberius
verantwoorden.
Kruisiging was hierdoor de enige mogelijke
straf.
"Waarom?", vraagt men zich dan misschien
af.
Kruisiging was de specifieke
straf
die men aan opstandelingen gaf.
Vele Galileese zeloten waren reeds aan het kruis
gestorven
Hun carcassen hadden het uitzicht langs de wegen door
het land bedorven
Jezus zou een zelfde behandeling moeten
ondergaan.
Toch zouden er wel enige verschillen blijken te
bestaan.
En juist uit die verschillen blijkt,
dat niets helemaal is wat het misschien
lijkt
--------------
Eén detail in het verhaal is gelijk al
raar,
kruisigingen waren altijd
openbaar.
Gekruisigden kwamen altijd
terecht
aan een kruis langs de openbare
weg.
Maar in Jezus' geval zou het heel anders
gaan
want zijn kruis kwam niet langs de weg te
staan.
Jezus onderging de hem opgelegde
'straf',
ergens op een priveterein, bij een
graf.
Dan is er nog een opmerkelijk
feit,
eigenlijk had men nog maar weinig
tijd.
De tijd die men voor het voltrekken van het vonnis
had
zou lopen tot zonsondergang, dan begon de
Sabbath.
Een ding wat hierdoor eigenlijk al duidelijk
wordt,
voor dood door kruisiging was die tijd veel te
kort.
Gekruisigden moesten doorgaans dagen
lijden,
voordat ze uiteindelijk kwamen te
overlijden.
Toch had juist kruisiging voor Jezus een zekere
zin,
want het hield wel bepaalde kenmerken
in.
Zo kreeg men namelijk wonden aan handen en
voeten,
zoals een Messias volgens verhalen ook zou hebben
moeten.
Dit detail betekende voor Jezus reeds
veel
maar het bood tevens nog de mogelijkheid tot een
ritueel.
De 'jongeling die Jezus liefhad', Lazarus, had dit reeds
ondergaan,
maar nu kwam Jezus zelf voor sterven en weer verrijzen te
staan.
Het was op een vrijdag dat het gebeurde, vlak voor de
sabbat.
Als die begon was het voorbij, dan had hij het
gehad
Want Romeinen respecteerden bepaalde Joodse
gebruiken
Om te voorkomen dat er anders een opstand zou
ontluiken

Met spijkers aan handen en voeten werd hij aan het kruis
vastgezet
Het is van belang dat men juist op deze details eens
let.
Door de voeten hield
in dat hij tegen een langere lijdensweg aan zou
hikken,
enkel door de handen (polsen) zou hem anders al heel snel doen
stikken.
De voeten erbij was dus onlogisch, daarvoor was te weinig
tijd
want na zonsondergang moest het voorbij zijn, al
die narigheid.
De vertoning vond plaats op de ‘schedelplaats’, de betekenis
van Golgotha.
Dat moest wel buiten de muren van Jeruzalem zijn, dat ging men al
eens na.
Want graven en terechtstellingen binnen de
muren, vonden Joden zeer onrein
Wilde men geen opstand riskeren dan moest men daarvoor buiten de
stad zijn.
Nu was er buiten Jeruzalem al sinds
mensenheugenis
één specifieke locatie voor menige Joodse
begrafenis,
de Kidronvallei en de ‘Olijfberg’ , net buiten de
stad.
Waar tevens de 'hof van Gethsemané' was, dat
zegt gelijk weer wat.
-------
Eén en ander bleek op de executieplaats al klaar te
staan
want het bleek om een goed voorbereid plan te
gaan.
Een kruik met drinken stond reeds klaar,
toen Jezus dorst kreeg vroeg
hij gelijk ernaar.
Hij zou Lazarus-Johannes de zorg voor zijn moeder
overdragen,
dat hoefde hij eigenlijk niet eens te
vragen.
Toen zei hij: “Het is volbracht” en gaf gelijk de
geest
Het heeft de schijn dat dit doorgestoken kaart moet zijn
geweest.
Pilatus' ---geveinsde----verbazing was dan ook
groot
en hij gaf een soldaat de opdracht te controleren
Jezus' dood
Deze heette Longinus en hij was een
legioensoldaat
met sympathieën voor de
groep, hij bedoelde het dus niet kwaad
toen hij even prikte ter controle met zijn lans in
Jezus' zij
Toen deze niet bleek te reageren liet hij het er
maar bij.
Pilatus had aan zijn verplichtingen
voldaan,
in bijzijn van getuigen, nu kon hij
gaan.
Zijn rol in het verhaal was echter nog niet
gedaan
want later zou Jezus' vrouw nog voor hem
komen te staan.
Maar eerst nog even de plaats van kruisiging, op dat prive
terrein,
dat bleek van die rijke medestander uit het Sanhedrin te
zijn.
Op het terrein stond zelfs een ongebruikt familiegraf klaar,
en natuurlijk legde men de gekruisigde na zijn ‘overlijden’ daar.

Gekruisigden werden doorgaans echter niet
begraven,
omdat de Romeinen daar geen toestemming voor
gaven!
Een misdadiger had op een graf geen
recht
En toch mocht Jezus wel in een graf worden
gelegd.
Maar dan, dat graf van wie was dat
dan?
Men moet niet denken dat het zomaar
kan,
een wildvreemde in een familiegraf te
leggen.
En dat wil over de identiteit van die weldoener gelijk iets
zeggen.
De naam van deze mysterieuze meneer bleef ons
na,
hij heette namelijk Jozef van
Arimatea.
Zijn achternaam verraadt waar hij kwam
vandaan,
met Areimeh blijkt het om een plaats bij Capernaum te
gaan.
En Capernaum lag aan het meer van
Galilea,
net als de locatie Magdala.
Het was aan dit meer waar Jezus zijn hoofdkwartier
had
en waar het boordevol Zelotische vrijheidstrijders
zat.
Maar deze Jozef moest dus wel tot Jezus' familie
behoren,
en we hadden reeds eerder over een zekere Jozef mogen
horen.
De eerste Jozef waarover men in het Jezusverhaal
leest
was bijna de vader, maar uiteindelijk de oom van Jezus
geweest!
Daar komt dan nog een zeker gegeven bij,
want niet ver van de tempelberg, in de
Kidronvallei,
is tot op de dag van vandaag het graf te
vinden
wat men aan Jacobus, de 'broeder des Heeren', meent te kunnen
verbinden
Als men aan mag nemen dat Jacobus werd bijgezet in het
familiegraf
dan is dit dezelfde plaats als waar Jezus zich destijds in
begaf
Waarschijnlijk daar door 'oom' Jozef kort daarvoor
opgericht
was Jezus de eerste die daar de nacht van de kruisiging in
ligt.
Jezus stierf nog voor zonsondergang, eigenlijk precies
op tijd
want met de zon achter de horizon was de sabbat een
onweerlegbaar feit

Terwijl we nu zo voor de treurende Magdaleense
staan
willen we natuurlijk weten hoe dit verhaal verder zal
gaan. |