En dit
waren dan de de eerste echte tekenen
waardoor
het ernaar uit zag dat men op een opstand kon rekenen.
Want
kort erna gebeurde er nog veel meer,
het kwam
duidelijk op georganiseerd verzet neer.
In het
jaar 68 gebeurde iets vlak voor Nero's
dood
en
de woede der Romeinen werd hierdoor heel
groot.
Datzelfde jaar kwam het er dan
ook van
dat zij
naar de Dode Zee oprukten, naar Qum Ran
Men zegt
nu dat daar enkel vreedzame mensen zouden wonen
waarom
zouden de Romeinse legionnaires zich dan gelijk daar
vertonen?
Men
heeft bij opgravingen daar in elk geval voldoende weten te
vinden
wat men
eerder aan een versterkte nederzetting met wapens weet te
binden.
Het is
hierdoor eigenlijk geen verrassing meer dus
dat dit
enkel maar kon zijn geweest dat 'Damascus'
waar
Jezus zich na de kruisiging op zou houden
en
Paulus zekere opdrachten zou toevertrouwen.
Voordien
zouden veel inwoners van Qum Ran reeds vluchten gaan
en hadden ze verder zuidelijk voor de poort van Masada
komen te staan.
Al
leek dit het hoofdkwartier waarvanuit een opstand te
leiden
vooralsnog leek men actieve deelname zelf te
vermijden.
Maar er
waren minstens 3000 mannen en vrouwen hier
onder de
leiding van een jonge man, Eleazar ben Ya ïr.
En het
was niet moeilijk om dat uit te pluizen
hij was
natuurlijk van Hasmoneese huize.
Dan
komen we nu gelijk voor iets bekends te staan
er zou
weer een onderlinge verdeeldheid plaatsvinden gaan.
En in
deze ene zinsnede staat wonderwel
de hele
geschiedenis eigenlijk van Israël.
In 68
heeft het er namelijk alle schijn van
dat een van Masada's bezetters trok zijn eigen
plan.
Hij liet
Eleazar en de rest te Masada verrekken
en besloot met 2000 man naar Jeruzalem
vertrekken.
Een
kleinzoon van Judas de Galileeër, Menahem was zijn
naam
verwierf
zich voor korte duur enige faam
want er
was geen Romein die voorkwam
dat hij in het jaar 68 Jeruzalem
innam.
Zoals
men dit eigenlijk hier al zo leest
kan
dit nooit het oorspronkelijke plan zijn geweest.
Maar
toen Menahem eenmaal in Jeruzalem was
riep hij
zichzelf wel gelijk uit tot Messias.
Nero
stierf dat jaar en werd opgevolgd door een
'soldatenkeizer'
Degene
die Qum Ran had vernietigd, en hij was aanmerkelijk
wijzer
de naam
van deze 'soldaat/keizer' was Vespasianus
en deze
stuurde nu gelijk zijn zoon Titus
die in
het jaar 70 voor Jeruzalem kwam te staan
en
het na een kort beleg zou veroveren gaan.

Menahem,
de 'Messias', verloor hierna zijn
hoofd
hij had
zich veel te veel, en veel te snel, veroorloofd.
Jezus,
en Paulus na hem, zouden hierdoor gelijk krijgen gaan
want de
Romeinen lieten nu geen steen meer op de ander staan.
De
trotse tempel van Herodes werd met de grond gelijk
gemaakt
en al
het verzet van Jeruzalems inwoners was volledig
gestaakt
zo bleef
er slechts één grote doorn in het Romeinse oog
waar dat
was behoeft eigenlijk nauwelijks nog betoog.
.jpg)
Voor de opstandelingen die hier bleven wonen
duurde het nog even voordat de Romeinen er zich zouden
vertonen
Een ding bleef echter wel een onvermijdelijk
feit,
komen zouden ze zeker mettertijd.
De Romeinse vernietiging van de nederzetting Qum Ran
wilde één ding al duidelijk zeggen dan.
De Romeinen vonden dat ze nu voldoende hadden
geleeën
onder die eeuwige opstanden onder leiding van
Hasmoneeën.
In Galilea waren alle Zeloten nu
ingemaakt,
iedere vorm van opstand was in de rest van het
land gestaakt.
Enkel Masada bleef men nog als een
verzetssymbool beschouwen
waarvanuit men mogelijk een Hasmonees koninkrijk op kon
bouwen.
Eleazar ben Ya ïr kon men als telg der Hasmoneeërs
aanwijzen
toch scheen hij reden te hebben de titel Messias niet op te
eisen.
Schijnbaar wist hij nog van iemand
anders bestaan
die nog meer recht dan hij had om voor die titel
te gaan.
Waren Eleazar en de zijnen soms daarom tijdens de opstand
daar gebleven?
Om die rechtmatige titelhouder bescherming te kunnen
geven?
Zolang deze zich dan als symbool voor de opstand daar
bevond,
wist de bevolking van Palestina dat vrijheid nabij zijn
kon.
------------------------------
(in memory of Donovan
Joyce 1910-1980)
(zie ook de kroniek 'Het Jezus Testament')
Dan komt het orakel nu bij het onderwerp van een boek
aan,
waarin het over iets heels controversiëels blijkt te
gaan.
Al toen het orakel slechts erover maar het boek zelf
nog niet had gelezen
was er zo'n 'gevoel' dat er wel eens iets waar aan zou kunnen
wezen.
Men zegt dat zo'n 'eerste indruk' vaak meteen de juiste
blijkt te zijn
daar dan naar luisteren, is het advies, is achteraf meestal wel zo
fijn.
Nog voordat dit orakel de volledige inhoud
van Joyce's boek las
kwam er een moment dat het te Masada in Israël
was.
'Iets' zei het orakel op die rots dat hier dat antwoord
lag
wat het later woord voor woord in 'the Jesus Scroll'
geschreven zag.
Om de gehele inhoud hiervan in het Nederlands te
lezen
moet men overigens in de 'Chaoskronieken'
wezen
want al werd het boek nooit in het Nederlands
uitgegeven
als men deze kronieken bezoekt mag men beleven
dat het hele boek daar in het Nederlands wordt
verhaald
hoogstpersoonlijk speciaal daarvoor door dit
orakel vertaald.
Het was dan wel een hele klus
het boek is allang niet meer in de handel dus
In het Engels is er slechts met moeite 2e hands aan te
komen
en een nederlandse versie ervan is er nooit van
gekomen.
------------------------------------
Al dit hele verhaal is ervan uitgegaan
dat Jezus na de kruisiging weer op zou staan
Nu wil men dit binnen het reguliere Christendom ook wel
geloven
maar het dogma wil dat Jezus kort hierna al ging
'naarboven'
Men heeft echter tevens al hiervoor kunnen
lezen
dat Jezus zelfs eerst nog met zijn familie samen zou
wezen,
en zou bewijzen aan de ongelovige Thomas dat hij van vlees was, en
bloed
en dat al zijn lichamelijke functies nog functioneerden, erg
goed.
Daarna kon men de geschiedenis lezen over de latere apostel
Paulus
en hoe deze tijdens een jacht op Christenen een ontmoeting had met
Jezus.
Al maakte Paulus er uit schrik gelijk een spirituele
ervaring van,
als men de rest van het verhaal verder gaat volgen
dan
kan het enkel maar een zeer gewone aardse ontmoeting zijn
geweest
wat wordt bewezen als men de verdere gebeurtenissen
leest.
Vele Christenen denken dat men met zulke theses afbreuk wil
doen
aan hun geloof, maar daar wringt 'm nu juist de
schoen.
Als 'ZOON VAN MENSEN' was Jezus' spirituele boodschap gewoon
goed
en er kan NIETS zijn wat daar hoe dan ook afbreuk aan
doet.
Jezus zou zijn directe toehoorders iets veelzeggends
leren
volgens Johannes (10:34) zou hij iets uit Psalm
(82:6) citeren
Dus zowel in het Oude als in het Nieuwe
Testament
staat:"Weet u niet dat u Goden bent?"
Slechts door een speling, met Paulus' hulp,
van het lot
werd Jezus wel en alle andere mensen niet (deel van)
God.
Het laatste wat we hiervoor dus over Jezus mochten
lezen
was dat hij, na de kruisiging, in een 'Damascus' moest
wezen.
Een 'doorwaadbare plaats', in dit geval eentje bij de Dode
Zee
en daar bedoelde men waarschijnlijk dan vlakbij Qum Ran
mee.
En zodoende vond Paulus hem
toch nog in de buurt van Jeruzalem.
Verstopt voor de Romeinen, bij Essenen en
Zeloten,
want deze rebelleerden nog onverdroten.
Maar zoals men in het eerdere verhaal van de 'Doper' al
leest
was dit voor deze destijds reeds een goede schuilplaats
geweest.
------------------------------
Maria Magdalena was kort na de kruisiging
gearresteerd
en van die gebeurtenis, na een opstootje, hadden we reeds
geleerd
dat zij, zwanger, voor Pilatus en zijn vrouw was komen te
staan
en deze hadden, uit sympathie, haar toen weer laten
gaan.
Als 'weduwe' kon zij onmogelijk nog een gevaar
betekenen
en Jezus' religieuze boodschap was tot een
vreedzame te rekenen.
Maria zou toen via Egypte naar Romeins Gallia
gaan
zoals het bijvoorbeeld in de 'Gulden Legende' blijkt te
staan.
Alhoewel men dit dan wel nergens leest
is haar vertrek mogelijk wel een soort van eis
geweest
Haar man Jezus was volgens Pilatus dan wel dood
maar hij dacht dat Maria's symbolische waarde kon zijn
groot
voor Joodse rebellen met minder vreedzame
doelen
en daar zouden de Romeinen natuurlijk niets voor
voelen.
Edoch in de jaren zestig van onze huidige
jaartelling
ontstond er een steeds groter wordende dreiging
van Zeloten, zij waren het nu echt helemaal zat
na de moord op Jacobus hadden zij het helemaal
gehad.
Zij wisten tevens dat Qum Ran niet veel langer veilig zou
zijn
de plaats was mogelijk reeds bekend nu bij menig
Romein.
Al hadden zij de plaats wel reeds weten te
versterken,
het beschikte niet over toereikende
verdedigingswerken.
Nu wisten zij verder zuidwaarts nog een oud bolwerk te
staan,
waarin het om een voormalig paleis van Herodes bleek te
gaan.
Moeilijk bereikbaar bovenop een hoge rots
was het, voorzien van veel luxe, ooit Herodes'
trots.
Wat men overigens tegenwoordig echter nauwelijks nog
leest
was dat, voordat Herodes het stal, het Hasmonees was
geweest!
.gif)
Met de naam ervan komt men nog voor raadselen te
staan
men zou haast denken dat het om een oud heiligdom zou
gaan
van de Perzische---Mithraïsche-- God die Ahura Mazda zou
heten
of die werkelijk ooit een rol speelde hier is men helaas
vergeten.
Het paleis op die rots werd bewaakt door een klein
Romeins peloton
wat in het jaar 66 bij inname onmogelijk veel problemen
opleveren kon.
Op die plaats waar onbeschut de zinderende zon iemand kon
verzengen
besloten AD 68 de Zeloten hun V.I.P.'s uit Qum Ran
in veiligheid te brengen.
Nu zou men natuurlijk eigenlijk wel eens willen
weten
hoe die V.I.P.'s dan zouden kunnen hebben
geheten.
Twee van die namen, Eleazar ben Ya ïr en Menahem, noemde 't
orakel al
en het is het verhaal 'the Jesus scroll' die de
belangrijkste verraden zal.
Dat Jezus uit Qum Ran mee naar Masada moet zijn
gegaan
is iets wat logischerwijs als een paal boven water lijkt te
staan.
Wat men zich echter wel beter realiseren kan,
dit 'symbool' der Zeloten was toen reeds een oude
man.
Alhoewel het beleg van Masada in de verhalen van Josephes zou
staan
zou de locatie van dit fort voor lange tijd verloren
gaan.
In de vierde eeuw zouden zich juist hier Byzantijnse
geestelijken vertonen
die in dit 'heiligdom' een slordige vijf eeuwen zouden
blijven wonen.
Hierna werd de rots Masada geheel verlaten
en had niemand het bestaan ervan meer in de
gaten.
Pas in het midden van de 19e eeuw ontdekte men het bij toeval
weer
en kwamen de verhalen van Josephes ineens op iets waargebeurds
neer.
Pas een eeuw later ging men de plaats intensief
onderzoeken
maar al zocht men in alle gaten en hoeken
men zou er vrijwel geen lichamen vinden
gaan
en zo kwam men toch weer voor raadsels te
staan.
Totdat men op een zekere plaats, in een grot, 25 skeletten
zou vinden
waarvan men de identiteit aan de
verdedigers meende te kunnen binden
maar waar waren de overige 940 overblijfselen dan
gebleven?
Toen de Romeinen het innamen was er uiteindelijk niemand in leven.
Al is dit laatste weer niet geheel waar
want er waren nog 3 overlevenden daar
Die Josephes, die erbij was, hun verhaal
vertelden
zoals hij het later in zijn boek 'de Joodse oorlog'
vermeldde.
Waarschijnlijk zouden de Romeinen alle lichamen
begraven
en lieten enkel die 25 in die grot die zo een bewijs
gaven
dat het met het Hasmonees koningshuis was
gedaan.
Dat er voorlopig geen Hasmoneese troonpretendent meer op zou
staan.
Maar dan nu het verhaal wat in 'The Jesus Scroll' wordt
neergepend
in het Nederlands vertaals als '' Het Jezus
Testament'
Het zou over een ervaring van de schrijver
zelf gaan
die in Israël in 1964 tegenover een archeoloog kwam te
staan
die hem vroeg een schriftrol mee het land uit te nemen,
illegaal
hoe hij eraan was gekomen vertelde hij in een heel
verhaal.

Waar het nu echter enkel even over zal gaan
is wat er in dat halfvergane document zou
staan.
De nacht voor de val van Masada zou het zijn
geschreven
en kort hierna verloor de schrijver vrijwillig het
leven.
Yehoshua ben Ya'akov ben Gennesareth zou hij
heten
en hij zou zijn hele leven nooit zijn vergeten
dat hij uit het huis van Hasmon afkomstig was
wiens voorouder in de tijd der Maccabeeën heette
Matathias
Het zou op het moment van schrijven al Sabbath
zijn
voorheen had hij zijn zoon zien sterven, dit deed hem veel
pijn.
Want had hij zo'n 30 jaar eerder hem daarvoor weten te
besparen
nu had hij vanaf hoogte naar zijn zoon aan het kruis kunnen
staren.
Het was uit die schriftrol dat de archeoloog Donovan Joyce
voorlas
dat de schrijver schreef dat hij de laatste rechtmatige
priester-koning was.
15 april in het jaar 73 was die vrijdag
Dat men de wal der Romeinen gereed komen zag
Eleazar ben Ya ïr voorzag de afloop nu
wel
en liet de mensen bij elkaar komen voor een laatste
voorstel
"Sinds de primitieve mens begon te denken, hebben de
woorden van onze stamvaders en goden, gesteund door de acties en geest van
onze voorvaderen, ons voortdurend de indruk gegeven dat het leven en niet
de dood een ramp voor de mens is. De dood geeft onze zielen vrijheid en
laat deze naar hun eigen zuivere tehuis vertrekken, waar zij niets van een
ramp weten; maar als zij in een sterfelijk lichaam zijn opgesloten en de
ellende ervan delen; zijn zij in waarheid dood. Want de omgang van
het goddelijke met het sterfelijke is heel ongepast. Zeker, de ziel kan
veel doen, zelfs als hij in het lichaam is opgesloten; hij maakt van het
lichaam zijn eigen gevoelsorgaan, laat het onzichtbaar iets doen en
betrekt het bij acties die verder gaan dan de sterfelijke natuur. Maar als
hij bevrijd is van het gewicht die hem aan de aarde bindt en aan hem
hangt, keert de ziel naar zijn eigen plaats terug en heeft in waarheid
deel aan een gezegende macht en een volkomen bevrijde kracht, die voor het
menselijke oog even onzichtbaar is als God zelf. Zelfs als het in het
lichaam is, kan het niet worden gezien. Het komt ongemerkt binnen en
verdwijnt ongezien, want het heeft een onvergankelijke natuur, maar het
veroorzaakt een verandering in het lichaam; wat door de ziel wordt
aangeraakt leeft en bloeit, wat door hem wordt verlaten verwelkt en
sterft: zo overvloedig is zijn onsterfelijkheid.
Er zijn dappere mannen die dit leven als een dienst aan de
natuur beschouwen, die ze met tegenzin ondergaan en ze haasten zich hun
ziel van hun lichamen te bevrijden; hoewel geen ongeluk hen
verdrijft,brengt het verlangen naar het onsterfelijke leven hen ertoe hun vrienden te vertellen dat
zij gaan vertrekken."
(Toespraak van
Eleazar ben Ya ïr in Flavius Josephes' 'Bello Judaico')
"Liever dood dan slaaf" wilde hij hiermee
zeggen
Het viel niet anders uit te leggen.
Tot het laatst was Eleazar ben Ya ïr Jezus trouw
gebleven
dankzij deze was de dochter van familie (Jaïrus) ooit blijven
leven.
Er werden loten getrokken en het was Eleazars
lot
om de laatste koning en de zijnen te begeleiden tot in een
grot
waar die laatste woorden werden opgeschreven
en zo kwam er werkelijk een einde aan een leven
wat in de wereldgeschiedenis veel zou veranderen
gaan
misschien wel meer dat waar hij zelf ooit bij stil had
gestaan.
De Romeinen hoefden er echter niet op te
rekenen
dat deze onderdrukte rebellie werkelijk de laatste zou
betekenen
In het jaar 132 gebeurde het weer
maar nu wel echt voor de laatste keer.
Er was stond toen een man, een Galileeër
en hoe kan het ook anders, tevens Hasmoneeër
Die Simon bar Kochba bleek te heten
en het volk van Israël gelijk liet weten
dat hij de nieuwe Messias was
wat men in zijn naamsbetekenis, 'Zoon van de Ster'
las
Hij heerste na de strijd wonderwel
drie jaar over een eigen staat Israël
maar de Romeinen hadden toch weer het laatste
woord
en Simon bar Kochba werd uiteindelijk vermoord.
Jeruzalem werd voor alle Joden nu verboden
gebied
en zelfs de plaatsnaam behield het niet
het kwam nu Aelia Capitolina te heten
en men moest de naam 'Stad van vrede' maar snel
vergeten.
De inwoners van Palestina zouden zich over de 'wereld'
verspreiden
en hun oorspronkelijke religies kregen onder een homogeniteit te
leiden
Het verschil tussen Judea en Israël zou men vergeten
gaan
en hun religie kwam onder het kopje 'Joods' te
staan.
In de vierde eeuw waren de volgelingen van Jezus reeds zover
verspreid
dat hier evenmin nog sprake was van
homogeniteit
in Egypte had men wel nog een Gnostische leer
die kwam aanzienlijk op Jezus' oorspronkelijke boodschap
neer
Maar richting Rome was het wat dat aangaand fout
gegaan
daar kwamen twee groepen 'Christenen' tegenover elkaar te
staan
Een deel volgde de orthodoxe ideeén van de 'rots'
Petrus
en die anderen waren meer gnostisch dus
zoals Maria Magdalena en de haren het zouden
verspreiden
maar deze stroming had erg onder de eerste te
leiden.
Vooral kerkleiders begonnen zich steeds meer te
storen
aan de rol van vrouwen bij de gnostici, wat volgens hen niet zou
horen
Hierin hielden zij duidelijk Petrus' visie aan
die Maria altijd in de weg had vinden staan.
Hadden de eerste Christenen zelfs nog vrouwelijke bisschoppen
gehad
na twee eeuwen was dat iets wat men gemakshalve
vergat
de leer zou steeds strakker en meer rigide gaan
worden
al moesten zij nog wel nemen vele horden
Maar toen kwam uiteindelijk de Romeinse keizer
Constantijn
en die leek een Christelijke staatskerk wel zo
fijn
want zo kon hij op steun van die vele Christenen
rekenen
en die konden in een burgeroorlog, waarin hij zich bevond, veel
betekenen.
Zelf was hij een aanhanger van de zonnecultus van
Mithras
maar niet dat dit een belemmering voor hem was
Hij stelde zichzelf als hoofd over de kerk aan
en liet meerdere concilies over de te volgen koers
gaan
Slechts vier evangeliën bleken op het eind
uitverkoren
om bij het Nieuwe Testament van de Bijbel te
horen.
Daarna struinden eskaders door steden en dorpen
en werden alle overige evangeliën in het vuur
geworpen.
Als er één ding was dat de keizer kon benauwen
dan was het wel geen 'grip' meer te kunnen houden
op waar de mensen in wensten te geloven.
Hij als keizer stond daar ten allen tijde
boven.
Vooral in Egypte waren er toen reeds velen die
wel wat voelden voor een openlijke rebellie
maar de Roomse kerk zou uiteindelijk winnen
gaan
en 'ketters' kwamen tamelijk alleen te
staan.
Bij het vaststellen destijds van dat Nieuwe
Testament
had men problemen met wat er over Paulus was neergepend
En tevens Johannes zou wat moeilijkheden geven
want dat was net iets gnostischer dan waar men mee wilde
leven
Maar de bevolking had teveel van die geschriften
afgeweten
en zouden ze hoe dan ook niet vergeten
Dus liet men deze er maar wel instaan
al zouden erdoor nog veel problemen ontstaan.
De eerste ketter Marcion baseerde zich vooral op
Paulus
en de Katharen later vooral op Johannes dus.
En nu tegenwoordig, in deze tijd
staat men voor een ander onomkeerbaar feit.
Voor de één een groot geluk en voor de ander juist
pech
de gnostische evangeliën kwamen voor een groot deel weer
terecht.
Aan de Dode Zee, maar vooral in Nag Hamadi zou men teksten
vinden
die men enkel aan Jezus' beweging bleek te kunnen
binden
Zo vond men het zeer oude evangelie volgens
Thomas
waarin men vele spreuken van Jezus las
en waaruit vooral zou blijken
dat men anders tegen Jezus' boodschap aan kon
kijken.
Dat men vooral zelf die woorden moest begrijpen
leren
zonder de hulp of kennis van geleerde heren.
Als je jezelf niet kent, zul je niet in staat zijn dit alles te
kennen.
Klop op je jezelf, opdat het Woord zich voor je
ontsluit.