Vele mensen onder Jezus' gevolg waren destijds
visserlieden
dus die hadden vaak als voedsel niet veel anders te
bieden.
Door enkele ‘katharen’ werd Jezus als een ‘engel’
beschouwd,
een vergelijking als deze niet had hen helemaal niet benauwd.
Want een ‘engel’ (grieks angelous) betekent
‘boodschapper van God’
En zulke waren er altijd reeds geweest, Hermes,
Mercurius of Thoth.
Hadden zij zich eerst nog weten te
behoeden
voor zekere Rooms-Katholieke
invloeden.
Later gingen Katharen Engelen eveneens als iets etherisch
zien
en werd Jezus daardoor voor hen steeds 'luchtiger'
bovendien.
Vrouwen onder de katharen genoten volledige
gelijkheid
en dat was best wel een opmerkelijk verschijnsel voor
die tijd
Zij genoten dezelfde rechten tot spreken als een
man
en maakten daar bij gelegenheid veelvuldig gebruik
van.
Maar vrouwen waren voor Jezus ook gelijkwaardig
geweest
en het is in de brieven van Paulus dat men soortgelijks
leest
In de eerste eeuwen kwam men in grote getalen
toelopen
om zich door Christelijke vrouwen te laten
dopen.
-------------------
Kathaarse vrouwen toonden zich evenmin
benauwd,
om, of ze nu wel of niet waren
getrouwd,
te gaan wonen in kleine gemeenschapjes, in grotten of in
hutten
en dan hun tijd in contemplatie met
handvaardigheden te benutten.
Hiermee deden ze duidelijk een eerder voorbeeld
na,
en wel dat van Jezus’
wederhelft, Maria Magdalena.
Op één plaats kan men vele grotachtige hutjes bij elkaar
vinden
die men mogelijk aan dit gebruik zou kunnen
binden.
Want vooral deze locatie blijkt erg van
belang
het is namelijk midden in de ‘streek van de
slang’

De reden voor zo'n gemeenschap hier leek een doordacht
besluit
want juist hier keek men op een uiterst
'heilige' locatie uit .

Men zou het Kathaarse geloof vooral als dualistisch
beschrijven gaan
maar kwam veel hiervan niet van het Katholieke
geloof zelf vandaan?
Katharen geloofden naast een ‘goed’ tevens in een soort
‘kwaad’
die vooral als verleiding voor de mens in
de materiële werkelijkheid
staat.
Met louter stoffelijke zaken als lust naar rijkdom en
macht
werd de goddelijke mens verder van haar eigenlijke
doel gebracht
Pas als men deze verleidingen verantwoord wist te
doorstaan
zou men eerder naar hogere bestaansniveaus door mogen
gaan.
Want lagen vele ‘werelden’ niet pal naast
elkaar?
Bekijk enkel dat vissymbool verder naar boven
maar
“Want wij zijn niet van deze
wereld” is uit hun gebeden een zin
en juist hier schuilt de gehele kathaarse
zienswijze in.
“Weet u niet dat u Goden bent?” had hun profeet
gezegd
en daar was eigenlijk reeds voldoende mee
uitgelegd
De mens is enkel in het 'aardse' om te
leren
later verantwoord in éénheid het ‘Al’ te
beheren.
Hier zijn bleek bij hen niet om ongebreidelde
voortplanting gaan
want dat zou eerder voor verheerlijking van het stoffelijke
te staan
Jezus had daar eigenlijk al eens iets over
gezegd,
want hij had op duidelijke wijze
uitgelegd:
Jezus zei: “Ik ben gekomen om een eind
te maken aan de werken van de
vrouw”
Salomé vroeg:”Hoe lang zal de dood macht
hebben?”
Jezus
zei:”Zolang jullie vrouwen kinderen blijven
baren.”
Salomé vroeg:”Hoe lang zullen de mensen
sterven?”
Jezus zei:”Zolang de vrouwen kinderen blijven
baren...”
"Een vrouw uit de
menigte zei tot
hem:
'gezegend is de
schoot die u heeft gedragen en de borsten die u hebben gevoed'.
Hij zei tegen
haar:'Gezegend zijn zij die het woord hebben gehoord en in waarheid hebben
bewaard.
Want er zullen dagen
komen waarop men zal gaan zeggen:
gezegend is de schoot die niet
heeft ontvangen en de borsten die niet hebben
gevoed"
Met wat hierboven blijkt te
staan
bleek Jezus recht tegen de Joodse wetten in te
gaan
Maar vergeet in dit geval dan weer
niet
Jezus was geen Jood (Judeeër), hij was
Israëliet.
Van Soemeriërs was ook zoiets bekend
geweest
dat blijkt als men de teksten op hun
kleitabletten leest
en als men er eens goed op
let
dan is er nog zo'n opmerkelijk gnsostisch
gebed:
“Ik ben de eerste en de
laatste.
Ik ben de vereerde en de
verachte.
Ik
ben de hoer en de heilige.
Ik ben de vrouw en de maagd.
Ik ben de moeder en de
dochter.
Ik ben de leden van mijn
moeder.
Ik ben de onvruchtbare,
En vele zijn mijn kinderen.
Ik ben het wier bruiloft schitterend
is
En ik ben niet gehuwd.
Ik ben de kraamvrouw
En zij die niet baart”
Na teksten als hierboven zal men niet
raar meer opkijken
als men verneemt dat katharen goede
aborteurs zouden blijken
En hun kennis was niet enkel
daartoe beperkt want
zij hadden tevens van goede
anticonceptie middelen
verstand
Een soort condoom en zaaddodende pasta
hadden ze in een ‘pakket’
om zich niet te hoeven onthouden van bepaalde
lichamelijke ‘pret’
----------------------
Aan de ‘Dode Zee’ zou men later ooit een
vrouwencondoom vinden
wat men aan soortgelijke overtuigingen
meent te kunnen binden.
Deze levensbeschouwing bleek dus tamelijk
oud
en in Israël was men er reeds mee
vertrouwd.
----------------
Zo handelen kon één ding natuurlijk wel
waarborgen,
het zou namelijk voor veel onbegrip gaan zorgen
want de Rooms- Katholieke kerk
maakte zich sinds het ontstaan reeds
sterk
om het gelovige volk zo
'uitverkoren’
zich veelvuldig voort te laten planten, naar
behoren.
In ieder geval lijkt enige
tegenstrijdigheid
bij de beschrijving van deze Katharen wel
een feit
Bij hen zouden vrouwen dan wel mannen gelijkwaardig
zijn,
maar in zekere zin behandelde men hen wel haast als
'onrein'
Zo beweert men, kon een Kathaars gelovige het niet
maken
om een lid van het andere geslacht zelfs maar aan te
raken
Zo'n omschrijving van Katharen heeft toch wel iets
geks,
wel voorbehoedsmiddelen en abortus maar beslist geen
seks?
De meeste beschrijvingen van de Katharen zijn wel
die
nauwkeurig werden opgeschreven door de
inquisitie.
Tijdens verhoren van dien aard is één ding doorgaans
een feit,
zulke gedwongen bekentenissen bevatten zelden
de waarheid.
Men vertelde de inquisiteurs wat deze wensten te
horen,
mogelijks zelfs zaken die ze juist zouden bekoren.
Die bekentenissen legden de inquisiteurs voor henzelf
anders uit
en wat er dan op schrift kwam te staan klopte voor
geen fluit.
Door die vervolging zou het katharisme wel veranderen
gaan
kwam men voor steeds meer afwijkende leerstellingen te
staan
die met de dag meer van de oorspronkelijke leer
af gingen wijken
zoals uit latere verslagen wel weer zou
blijken.
Een ding lijkt door de Kathaarse geschiedenis heen
wel een feit
en dat is dat ze een controversiële opvatting
hadden over seksualiteit
Want waarom toch wel aan de ’lust des vlezes’ toe
geven,
maar voorkomen dat er teveel kinderen van kwamen te
leven?
Want juist bij zekere ‘Parfaits’ (priesters) zou later
gaan
blijken,
dat er een zekere seksuele ‘losbandigheid’ om de
hoek kwam kijken.
Hun beweerde opvolging van die eerste apostelen
verklaart dan eigenlijk veel,
want die eerste groep gelovigen, hadden die niet tevens een
zeker 'ritueel' ?
Daarover heeft men eerder hier al kunnen
lezen,
die overeenkomst kan dus haast geen toeval
wezen.
-------------
De Katharen hadden een gnostische
leer
daarover hoort men telkens weer.
Een leer die in de 4e eeuw verboden was
verklaart
al had men heus nog wel enige documenten ergens
bewaard
Nu zegt men tegenwoordig te pas en te
onpas
dat 'gnosis' niet Christelijk maar Grieks en/of Egyptisch
was.
Dat de oorsprong van het Christendom school in de
Joodse leer
Maar daarin vergist men zich dan telkens
weer
Jacobus, leider van de eerste gemeente, en de ‘Broeder des
Heeren’,
zou volgens de zogenoemde Kerinthos-brief reeds
beweren:
"Maar als gij het Hemelse Rijk niet
door gnosis ontvangt, dan zult ge het nooit
ontvangen"
Als Galileeër was Jezus een
Israëliet
in die eerste eeuwen vergat men
dat nog niet
en een Galileeër was
vaak enigszins Hellenist (Griekse
invloed)
die naast het Aramees van de
Griekse taal afwist.
--------------------